شکستی دیگر برای پاس همدان؛

مدیران پاس قدری به خودشان بیایند

علی ثقفی   

خبرگزاری فارس: شکست تیم پاس همدان در برابر پیکان قزوین موجب شد که این تیم به جمع تیم‌های سقوط کننده بپیوندد تا شاید آنهایی که حساسیت چندانی درباره مسائل این تیم ندارند قدری به خودشان بیایند. 

به گزارش خبرگزاری فارس همدان، تیم فوتبال پاس همدان در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر قوتبال باشگاههای کشور عصر پنج شنبه در قزوین با نتیجه 3 بر یک در برابر پیکان این شهر مغلوب شد و به جمع تیم های فانوس به دست پیوست.

*نگاه فنی

محمود یاوری، سرمربی جدید تیم فوتبال پاس همدان در این مسابقه ترکیبی جدید و متحول شده را روانه میدان کرده بود که نسبت به دیدارهای قبلی از لحاظ مهره هجومی تر به نظر می رسید، اما سیستم به کار گرفته شده، یک مهاجمه بود.

این اتفاق در حالی می افتاد که وی پیش از این اعلام کرده بود به سیستم یک مهاجمه اعتقادی ندارد و همواره از دو مهاجم ثابت در ترکیب تیمش استفاده خواهد کرد.

در ابتدای این دیدار، نگاه به ترکیب اتخاذ شده و استفاده همزمان از فرهاد خیرخواه، امیر محبی، هادی رمضانی، مرتضی عزیزمحمدی و ادو نوبوکو، این نوید را می داد که پاس یک بازی پر فشار روی دروازه حریف را پیش رو دارد.

اما گل زود هنگام پاس در دهمین دقیقه این دیدار، موجب شد که این تیم خیلی زود اشباع شود و عقب نشینی کند.

فشار تیم پیکان وقتی با اخراج وحید علی آبادی جوان و کم تجربه همراه شد، باعث شد که پیکان از برتری نفری اش در این مسابقه به خوبی بهره ببرد و به تناوب سه گل را وارد دروازه پاس همدان نماید.

پاس که برنامه ای برای تغییر نتیجه نداشت، این بازی را به سادگی به حریفی واگذار کرد که با آن رقابتی سخت را به همراه سایر تیم های ته جدولی برای فرار از سقوط و قرار نگرفتن درجمع تیم های سقوط کننده داشت تا پیکان در واقع به یک برد شش امتیازی دست پیدا کند.

 

*این هم از مربی با تجربه

 پاس همدان در این دیدار در شرایطی که به علت اخراج وحید علی آبادی از دقیقه31 بازی، ده نفره شده بود، در هفتادمین دقیقه روی اشتباه سرمربی به اصطلاح با تجربه اش که مدعی است حدود 40 سال به کار مربیگری فوتبال اشتغال دارد، 9نفره شد.

یاوری در شرایطی که امیر محبی به علت برخورد با ابراهیم میرزاپور، دروازبان پیکان امکان ادامه بازی را نداشت، به علت استفاده از هر سه تعویض در نیمه اول و دقایق ابتدایی نیمه دوم، امکان جایگزینی وی را پیدا نکرد.

امروز کمتر مربی ای یافت می شود که این چنین ریسک کرده و پیش از دقیقه 70 هر سه تعویض خود را به انجام برساند، اما مربی با تجربه پاس با این اشتباه، اندک شانس این تیم برای تغییر نتیجه را از بین برد.

پاس در 20 دقیقه پایانی خیلی شانس آورد که گل های دیگری دریافت نکرد.

 

*پاس بیشتر از ضعف مدیریتی رنج می برد

تغییر سرمربی هم تاثیری در نتایج پاس همدان نداشت و نتایج ضعیف این تیم ادامه پیدا کرد تا ضعف های مدیریتی این تیم برای هواداران و فوتبال دوستان بیش از پیش هویدا شود.

باشگاه پاس همدان در مقاطع مختلف و حساس این فصل که نیاز به مداخله و پیگیری مدیریت اجرایی و بالا سری این تیم احساس می شده، بسیار ضعیف عمل کرده است که این مساله در روند حرکتی و کسب نتایج این تیم به خوبی مشهود است.

 

*خونسردی و بیخیالی عامل اصلی ناکامی های پاس همدان

در این مقاله با نگاهی فوتبالی به عمده عامل ضعف پاس همدان در نتیجه گیری خواهیم پرداخت و از افراد مورد خطاب نیز انتظار می رود با نگاه ورزشی و فوتبالی، با موضوع طرح شده کنار بیایند؛ این به آن معنی است که ما با جایگاه غیر فوتبالی افراد کاری نداریم.

روزی که اشخاص مختلف با میل و رغبت زیاد، نسبت به قبول سمت در باشگاه پاس ابراز تمایل کردند و در زمان موفقیت های مقطعی سینه را جلو داده و حضور فعالی در صحنه ها داشتند، امروز نیز که این تیم روی نوار موفقیت نیست، می طلبد که شنونده انتقادات باشند و با بیان واقعیت ها برخوردی منطقی داشته باشند.

هر یک از افرادی که در باشگاه پاس دارای سمت هستند؛ چه در پست های اجرایی و چه در هیئت مدیره، باید بدانند که قبول مسئولیت ها برای آنها تعهد آور است و اگر علاقه یا فرصتی برای رسیدگی به مسئولیت پذیرفته شده ندارند، می توانند کار را به افراد دیگر که علاقه و تعصب بیشتری نسبت به پیگیری مسائل این تیم دارند، واگذار نمایند.

متاسفانه تا کنون، حتی یک بار هم مصاحبه برخی از اعضای هیئت مدیره پاس درباره وضعیت این تیم را شاهد نبوده ایم تا حداقل در ظاهر قضیه مشخص شود که این افراد نیز در صحنه حضور دارند.

از طرفی برخی از اعضای هیئت مدیره نیز که در گذشته در تعیین سیاستهای این تیم نقش داشته و پیگیر مسائل بودند، از صحنه خارج شده اند و به دلیل مشغله زیاد کاری، فرصتی را برای رسیدگی به امور این تیم قائل نمی شوند.   

ما به عنوان مردم همدان و طرفداران راستین این تیم، تحمل این وضعیت را نداریم و نمی توانیم در برابر نتایج ضعیف پاس مانند سایرین سکوت کنیم تا زبان منتقدان انتقال پاس به همدان بیش از پیش بر سرمان بلند شود، یا اینکه در انتهای فصل شاهد سقوط نماینده شهرمان به دسته اول باشیم تا این تحفه گرانقدر را به سادگی از دست بدهیم.

آن روز، هدیه دهندگان به ما چه خواهند گفت؛ به راستی در صورت سقوط پاس به دسته پائین تر، چه پاسخی برای متولیان این انتقال فرخنده، در خصوص ضعف در امانت داری و حراست از هدیه با ارزشی که بی هیچ چشم داشتی به ما و شهیدان شهرمان هبه کردند، داریم؟

پس بهتر است قدری حساس تر باشیم و با نگاهی ویژه به موضوع نگاه کنیم؛ هنوز فرصت برای بازسازی بافتهای پوسیده و ترک خورده پاس وجود دارد، مبادا روزی به فکر ترمیم بیافتیم که زمانی نداشته باشیم.

 

*پاس در چند مرحله از خونسردی و بیخیالی مدیران خود آسیب دید

اول: زمان بسته شدن تیم در ابتدای فصل که پاس بسیار ضعیف تر از سالهای قبل عمل کرد؛ مدیریت پاس در جذب بازیکنان اسمی و توانمند عاجز ماند و به علت تاخیر در ثبت قرار داد، اندک بازیکنان خوبی که با آنها به توافق رسیده بود نیز به تیم های دیگر پیوستند و پاس همدان را دور زدند.

مهمتر اینکه هیئت مدیره حضور و نظارت چندانی بر نحوه یارگیری وبسته شدن تیم نداشت.

دوم: در شرایطی که مدیر روستا در کسب نتایج ناکام بود، مدارای بیش از حد مدیریت باشگاه با وی و عدم جسارت در ایجاد تغییر؛ مدیریت پاس جسارت تغییر سرمربی را نداشت و هیئت مدیره نیز تا آخرین روزهای کاری مدیر روستا، وارد عمل نشده بود.

سوم: سکوت هیئت مدیره در برابر ضعف های مدیریت و عدم پذیرش استعفای مرحله اول مدیرعامل؛ در شرایطی که پاس بسیار ضعیف ظاهر شده و مشخصاً عمده ضعف ها متوجه مدیرعامل باشگاه بود، هیئت مدیره استعفا ایشان را نپذیرفت تا به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده باشد.

چهارم: مدارا با مدیر عامل در نپذیرفتن استعفای دوم و از دست دادن فرصت یارگیری؛ در شرایطی که مدیران پاس از سمت خود استعفا داده و در برابر دوربین های تلویریونی ضمن توهین به همدان و مردمانش، اعلام کردند که به هیچ وجه به همدان باز نخواهند گشت، برگرداندن آنها، در شرایطی که نام مدیران بومی چون صوفی به عنوان گزینه اصلی مدیرعاملی مطرح شده بود، هم پائین آوردن جایگاه و منزلت همدان و پاس بود، هم ناتوانی و عدم جسارت هیئت مدیره از انتخاب مدیر جدید را به نمایش گذاشت و هم با این کار با آبرو شخصیت افرادی چون صوفی بازی شد چرا که از وی صرفاً به عنوان یک ابزار و وسیله محرک برای مدیرعامل استفاده شد.

 

*نیم فصل فرصت بازیابی؛ کاری سخت با دستی خالی

با در نظر گرفتن آنچه در بالا گفت شد، عزم همه جانبه همه افراد درگیر در موضوع و اتحاد و اجماع ایشان، می تواند در فرصت پیش رو که بیش از یک ماه لیگ تعطیل است، می تواند در برابر بسیاری از مشکلات چاره ساز باشد، البته به شرطی که همه تصمیم گیرندگان باشگاه اعم از بومی و غیر بومی با تعصب و احساس تعهد به همدان و مردمانش به میدان بیایند و برای موفقیت این تیم تلاش کنند.

فراموش نکنیم که در نخستین هفته شروع لیگ، پاس در همدان میزبان پرسپولیس تهران خواهد بود.

مهمترین مشکل پاس در شرایط فعلی، خالی بودن تیم از بازیکنان اسمی و توانمند است که بتوانند به عنوان ابزار کار مربی در زمین مسابقه تاثیرگذار باشند که این مساله نیز به ضعف مدیریت در یارگیری در دو مقطع ابتدای فصل و فرصت تعین شده سازمان لیگ در آذرماه برمی گردد؛ پاس دو جای خالی دارد که با یک جا به جایی می تواند سه بازیکن جدید به خدمت بگیرد. 

 

این مطلب را در خبرگزاری فارس استان همدان مشاهده نمائید.

نظرات 6 + ارسال نظر
maleki 1389/10/03 ساعت 12:35

دم آقای فردوسی پور گرم !!!؟؟؟!!!!
ضمناً آقای مناجاتی دیروز در رادیو ورزش از حجالت آنهائی که پاس را به همدان انتقال دادند درآمد !!!!

همدانی 1389/10/03 ساعت 13:49

وقتی مدیر غیر بومی میارن همین میشه دیگه من از شما (علی ثقفی}و امثال شما که زحمت میکشین ممنونم امیدوارم که موفق باشین و مسئولین هم با یادآوریهای شما یه تکانی به خودشون بدن

شریفی- توی 1389/10/03 ساعت 18:05

هر دم از این باغ بری میرسد.
انگار همه کمر همت بستن که تیم سقوط کنه
بالاخره بازی سیاست و سیاست بازی از این دوز و کلک ها هم داره .
این تیم و اون تیم هدیه استاندار قبلی برای تبعیض بین فوتبال دوستان واقعی و فوتبال دوستان نمایشی.
پاسی که به همدان آمد تا وسیله تبلیغ و سربلندی دولتی ها بشه.
تدابیر مالی باعث شد رفته رفته به یک تیم منفور تبدیل بشه.
از فساد بازیکن بگیر تا اتفاقات مدیریتی.
شنیدن نام باشگاه پاس تداعی کننده ناپاکی های زیادی شده.
هرچند میدانم این کامنت را نخواهی گذاشت.

مسکوت 1389/10/03 ساعت 18:10

توی چند تا پست پایین تر نوشتین که تمریات یک هفته تعطیل شد.
بهتر نیست این تمرینات و بازی ها کلا تعطیل بشه.
مثل سایت شما تطیل نشه بازگشایی بشه.
البته سایت شما ادامه کارش مفیده ولی ادامه کار پاس بی فایده است. دست و پا گیره
هزینه برداره.
الاف کنه .
اعصاب خرد کنه.
حرص دربیاره .
مثل آبمیوه گیری له میکنه. آب در میاره و مچاله میکنه.
عه عه
حالم بهم خورد از این تیم.

[ بدون نام ] 1389/10/04 ساعت 16:37

این اشتباه از شما خیلی بعید بود. بازیهای آینده پاس به ترتیب مقابل تراکتور، نفت، سپاهان، سایپا و بعد پرسپولیس خواهد بود.

----------

من فکر می کنم اگر صوفی مدیرعامل میشد همه این تحلیل های گفته شده می تونست برعکس هم باشه.

1- مثلا میشد بگی یاوری 10 روز نیست اومده و نمیشه ازش انتظاری داشت.

2- میشد بگی که این بازیکنهای بومی که سنگشون رو به سینه می زنین و هی میگین بومی سازی بومی سازی شامل وحید علی آبادی هم میشه که خیلی مفت وسط زمین کارت دوم رو میگیره و از دقیقه 30 تیم رو ده نفره می کنه. در حالی که قبل از اون پاس خیلی خوب و با برنامه داشت بازی میکرد.

-------------

3- سرمربی تعویض نکنه بهش میگین چرا تعویض نمی کنه. وقتی تعویض می کنه گیر میدین که چرا تعویض کردی.


در پاسخ به بخش اول حق را به شما می دهم!
شاید درست بگید
من به علت کمبود وقت بدون بررسی و از روی گمان خودم بازی بعدی را دیدار با پرسپولیس قلمداد کردم.
در مورد تحلیل بازی و صوفی؛ باید بگم که من عهد اخوت با هیچ کدام از این آقایان نبسته ام و بودن یا نبودن هیچ کدامشان برای من فرقی نداره!
اونی که مهمه عملکرد مدیران است !
کما اینکا در ابتدای حضور ملاحی هم تا 7-8 ماه فقط حمایت کردیم
اما وقتی عملکرد مثبتی از نظر مدیریتی نتوانست ارائه کند، انتقادش کردیم.
تیم مال من و شماست، این افراد می روند و می آیند!
من و شما باید نسبت به سرنوشت تیم حساس باشیم!
شاید برای آقایان ماندن یا نماندن پاس در لیگ تفاوتی نداشته باشد!
سال آینده سفره را در سرایی دیگر خواهند گسترانید؛ آن که زیاد است سرا و سفره خانه ....!
در مورد یاوری هم باید بگم از مربی با تجربه و کهنه کار انتظار نمی رود که تا دقیقه 70 هر سه تعویض خود را انجام داده باشد!!!

[ بدون نام ] 1389/10/04 ساعت 18:30

تو این مملکت کسی به نظر من و شما اهمیت نمیده. تنها کاری که می تونیم بکنیم اینه که از تیم حمایت کنیم. وگرنه اگه به نظر من بود می گفتم همین الان پاس رو بدین بره تهران و این 4 - 5 میلیاردی که در سال خرج این تیم می کنن رو خرج شهرداری و بهزیستی کنن. اینجوری هم از شر گوشه کنایه های فردوسی پور و امثال فرکی راحت میشیم هم اینکه 4 تا فوتبالیست از شهر خودمون رشد می کنن. هم اینکه تیممون اینقدر تو کشور منفور نمیشه و می تونیم بگیم این یه تیم ریشه دار همدانیه با فوتبال همدانی.

اگر از شهرداری و بهزیستی حمایت بشه (البته همراه با سرمایه گذاری و مدیریت درست) قطعا این تیمها بعد از 5 - 6 سال می تونن خودشون رو به لیگ برتر برسونن. مثل کاری که مس و شاهین بوشهر انجام دادن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد