مدیر روستا خواست هواداران و بهترین گزینه پاس بود

سردار ملاحی: بازیکنان بومی؛ آینده سازان موفقیت پاس هستند 

میثم ناصرنژاد 

هگمتانه – سرویس ورزش، : دستش را می‌آورد جلو. آرام دست می‌دهد. هیچ حسی نمی کنی. نه آنقدر گرم دست می‌دهد که حس نزدیکی کنی و نه آنقدر سرد که دور شوی. نگاهی می‌کند؛ تیز و تاثیرگذار. سلام گرمی می‌دهد، اما در نگاهش می‌شود فهمید که روزهای پرمشغله‌ای را سپری می‌کند.
سردار ملاحی از آن دسته مدیرانی است که اگر چه با مطبوعات کم گفت وگو می‌کند اما به هر زمان که برای مصاحبه دعوت شود، با آغوش باز می‌پذیرد.

تثبیت پاس در لیگ برتر تمام مطالبه‌ای بود که همدان و همدانی‌ها از سردار پاس خواسته و پاسخ آن به شیرینی عسلی بود که این مدیرعامل سخت کوش به مردم همدان هدیه کرد.
سردار ملاحی آرام در کنار میز خود و نه پشت میز، می‌نشیند و به امور تیمی می‌پردازد که بخشی از میراث گرانبهای آن در مکتب 47 ساله، گذر عمر سرداری است که برایش خون دل‌ها خورد و قهرمانی غرورآفرین را در آسیا کسب کرد.
پاس برای سردار خانه عمر ورزشی اش است. خانه‌ای که او یکی از بانیان و پایه گذار این مکتب فوتبالی بوده و معتقد است خدمت به خانه ورزشی‌ام، افتخاری است که امروز نزد مردم مومن و با اخلاق همدان دارم.
البته لابه لای گفت وگوی نیم ساعته ما با سردار ملاحی می‌توان فهمید که دلگیری‌هایی نیز وجود دارد.
برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسانه نسبت به تیمش، پرسش مبتدی و مضحکانه آن مجری غیر ورزشی!! که سردار را مجبور به پاسخ صریح و بی پروا کرد.
برای سردار حفظ آبروی پاس بیش از هرچیز دیگری مهم است. این هواداران، مسؤولان و اعضای هیات مدیره بنا به اعتمادی که داشته اند، تیم را به من سپرده‌اند و حالا من امانت‌دار تیمی هستم که سال‌ها در آن خدمت کرده و می‌کنم. حالا آبروی پاس، آبروی من است و می‌خواهم حرکتی داشته باشم که درونش افتخار باشد و رضایت هواداران.
مدیرعامل پاس اصلا دوست ندارد وارد حاشیه شود. شاید این جزئی از شروطی است که موجب شده سردار ملاحی توجهی به پیشنهادهای دیگر تیم‌های لیگ برتری نداشته باشد و به هیات مدیره چراغ سبز نشان دهد.
سردار می‌داند که امسال، فصل سخت و دشواری را پیش رو دارد اما نگران نیست. نگران نیست چرا که تجربه اش مهمترین رمز موفقیت در کورس افت و خیزهای قابل پیش بینی لیگ دهم محسوب می‌شود.
گفت وگوی ما با مدیرعامل پاس نگاهی تدریجی به اوضاع و احوال تیمی است که متفاوت با سه سال گذشته در لیگ دهم حضور می‌یابد. 

از اوضاع و احوال نقل و انتقالات چه خبر؟ 

قدم اول را در انتخاب سرمربی برداشتیم و با تمدید قرارداد اصغر مدیر روستا، وی عهده دار تیم برای فصل آینده شد. امروز هم قرار است با حضور وی نشستی را در همدان داشته باشیم و فهرست بازیکنان و کادر فنی فصل آینده را مشخص کنیم. 

یعنی خانه تکانی گسترده دارید؟ 

ما به دنبال حفظ استخوان بندی فصل گذشته تیم هستیم. می‌خواهیم حتی‌المقدور بازیکنانی که در فصل قبل مثمر ثمر بوده اند را حفظ کنیم. این اصلی ترین برنامه ما است. حالا این مدیر روستا است که باید در خصوص انتخاب بازیکنانش تصمیم گیری کند و اختیار تام دارد. 

در ماراتن نقل و انتقالات و پیشنهادهای نجومی بسیاری از تیم‌های لیگ برتر، پاس به دنبال چه دسته از بازیکنان است؟ 

ما بازیکنانی جذب می‌کنیم که برای پاس با جان و دل بازی کنند. متعصب باشند و جدا از مزیت‌های فنی، اخلاق مدار و متدین باشند. پاس همدان شایسته نفراتی است که جانانه آماده خدمت باشند. 

شایعاتی مطرح است مبنی بر اینکه پاس تحرک لازم را در فصل نقل و انتقالات ندارد، دیدگاه شما چیست؟ 

این شایعات سطحی نگری افرادی است که این چنین حاشیه سازی می‌کنند. دشوارترین روزهای مدیریت ما و دست اندرکاران تیم در همین روزها خلاصه می‌شود. حفظ آبروی پاس برایم خیلی مهم است و مطمئن باشید باوجود رقابت‌های میلیاردی تیم‌ها برای جذب بازیکنان مطرح، ما هم در حد توان بازیکن خوب جذب کرده ایم. مجموعه هیات مدیره اصلا نگران جذب بازیکن نیستند و قطع یقین حضوری پرقدرت در لیگ دهم خواهیم داشت. ما شروع بسیار خوبی در فصل نقل و انتقالات داشته ایم و به موقع فهرست نفرات را اعلام می‌کنیم. 

به نظر شما مهمترین نیاز باشگاه به لحاظ ساختار اداری در چیست؟ 

ما فاقد زیرساخت‌های لازم هستیم. نگاه کنید ساختمان اجاره‌ای است و باید اوایل تیر ماه تخلیه شود. ما نیاز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در حد یک تیم حرفه‌ای داریم.
مسؤولان باید حمایت کنند تا این مشکلات برطرف شود. 

برخی معتقدند پاس باید بومی شود، این دیدگاه را قبول دارید؟ 

هر استانی دوست دارد تیمی که در لیگ برتر یا دسته‌های پایین تر دارد، بومی و از بازیکنان همان منطقه باشد اما این تفکر که خواب یک شبه نیست که فردا تعبیر شود. یک شبه که نمی‌شود بومی گرایی کرد و شعار هم نمی‌توان داد. نگاه کنید همین سال قبل ما چند بازیکن بومی داشتیم.‌هادی بلوری، مصطفی یوسف علیزاده، وحید علی آبادی و مهرداد رضایی.‌ هادی بلوری به اذعان بسیاری از کارشناسان فوتبال از پدیده‌های لیگ نهم بود.
شما نگاهی داشته باشید به خوزستان به عنوان مهد فوتبال ایران. سه باشگاه با سابقه و صدها فوتبالیست که سالیان سال است که در پایه سازی و بومی گرایی کار کرده اند. فولاد، استقلال و صنعت نفت سال‌ها در فوتبال حضوری فعال دارند و حال اینکه پاس در همدان شروعی تازه دارد. 

پس تاکید فراوانی به این نیاز دارید؟ 

قطعاً – معتقدم زمانی می‌توانیم به پاس به عنوان نماینده فوتبال همدان در لیگ برتر افتخار کنیم که حاصل دسترنج و تلاش بازیکنان بومی باشد. آینده پاس با شکل گیری تیم بومی در لیگ برتر تضمین می‌شود و می‌تواند موفق باشد.
باشگاه پاس این آمادگی را دارد که مربیان فوتبال استان، استعدادهای فوتبال را معرفی کنند. مطمئن باشید؛ به لحاظ کیفی و سطح فنی فوتبال اگر حتی 10 درصد از بازیکنان لیگ برتری که در اختیار داریم کمتر باشند، جذب می‌کنیم. این هدفگذاری در برنامه‌های اجرایی باشگاه گنجانده شده و استعدادها و نخبه‌های فوتبال همدان را با جان و دل می‌پذیریم.
جامعه فوتبال همدان استعدادهایی دارد که می‌توانند همچون‌هادی بلوری و وحید علی آبادی بدرخشند. نگاه و سیاست اصلی ما نیز حمایت از نیروهای بومی است. 

و اما رده‌های سنی پایه؟ 

رسیدگی به تیم‌های پایه از برنامه‌های اصلی باشگاه است که برای رسیدن به شرایط ایده آل فرصتی سه تا پنج ساله را می‌خواهد. سه سال از انتقال پاس به همدان می‌گذرد واگر پایه سازی به خوبی شکل می‌گرفت، همین فصل گذشته به عنوان سومین سال می‌توانست خروجی‌های خوبی داشته باشد. پایه سازی نیاز به کار منسجم دارد. اکنون محمد بهگندم از پیشکسوتان مطرح فوتبال همدان عهده دار تیم‌های پایه است. به هر حال باید به این رده توجه شود و این مهمترین اصل پشتوانه سازی است. 

انتخاب مدیر روستا در حالی بود که شماری از فوتبالدوستان همدان منتظر اعلام نام‌های دیگربودند و برخی هم ادعاهای منتقدانه داشتند، این تصمیم بر چه اساسی اتخاذ شد؟ 

ببینید مدیر روستا در نیم فصل دوم چه شرایطی را برای تیم رقم زد. اواخر نیم فصل اول به لحاظ محدودیت زمانی نمی شد کاری انجام دهد اما نتایج و امتیازات نیم فصل دوم را که ارزیابی کنید، مشاهده می‌کنید که تیم ما در رده هشتم قرار می‌گیرد. عملکرد مدیر روستا برای تمامی اعضای هیات مدیره قابل تحسین بوده و ما نیز به وی اعتماد داریم. این مربی اکنون با فضای فعالیت در همدان و مجموعه تیم و باشگاه شناخت کامل دارد و این یک پوئن مهم محسوب می‌شود. مدیر روستا مربی خوب و قانونمندی است. نگاه کنید در شرایط بحرانی لیگ برتر گذشته این ریسک را کرد و عهده دار تیم پاس شد. او جوان است و پر جنب و جوش، در جریان فوتبال بوده، از علم لازم برخوردار است و اکنون هم در همدان هواداران پرشمار دارد در نظر سنجی‌ای که اخیرا داشته ایم، آمار علاقه‌مندان فوتبالی وی در همدان بسیار زیاد است. مدیر روستا بهترین گزینه برای ما بود.   

مدیر روستا در مصاحبه‌ای گفته که برای سهمیه آسیایی می‌جنگند، این دیدگاه را قبول دارید؟ 

به هر حال او مربی پرتوان و مسوولیت پذیر است. دیدگاه وی برایمان قابل احترام بوده و هست و امیدوارم مدیر روستا با پاس به آنچه که می‌اندیشد، برسد. او اهداف بلندی در سر دارد و باید به تفکراتش احترام بگذاریم. 

انتظار شما از مسؤولان؟ 

به شخصه معتقدم مسؤولان همدان و مسؤولان همدانی نظیر دکتر حاجی بابایی و دکتر آقامحمدی که اکنون در سمت‌های مهم کشوری قرار دارند، بسیار فوتبالدوست و حامی همیشگی تیم هستند.
سال‌ها مدیرعاملی تیم‌های مختلف لیگ برتری را در استان‌های مختلف کشور داشته ام و اینگونه حمایت‌هایی را ندیدم. شما نگاهی به تیم ابومسلم بیندازید، این‌ها حاصل عدم حمایت مسؤولان است.
این حمایت‌ها موجب شده تا ما در مسایل فنی به دقت عمل کنیم و تمام تلاش خود را بکار بگیریم تا این تلاش‌های خالصانه نتیجه بخش باشد. دیدگاه ما به لحاظ حمایت فقط جنبه مادی ندارد و در برنامه‌های معنوی نیز این نیاز را داریم. 

انتظار شما از مطبوعات و رسانه‌ها؟ 

امروزه مطبوعات و رسانه‌ها جزو لاینفک ورزش محسوب می‌شوند و انتظار دارم نگاهی تخصصی به مسایل فوتبال به خصوص تیم پاس داشته باشند. نه اینکه مثلا یک مجری برنامه ورزشی با توهم و بی اطلاعی از مفاهیم و ساختارهای اساسی فوتبال، دیدگاه‌های غیر تخصصی را مقابل دیدگان صدها نفر مطرح کند و اینگونه غیرکارشناسی و فاقد علم و آگاهی فنون فوتبال، به حاشیه سازی و به چالش کشیدن تیم پاس بپردازد. نیاز است تا خبرنگاران با نگاهی کارشناسانه به مسایل فوتبالی وارد شوند تا هواداران و فوتبالدوستان استفاده بهینه از دیدگاه‌های آنها داشته باشند. 

در شکل گیری برنامه اقتصادی باشگاه چه اهدافی منظور شده است؟  

ما امسال معاونت اقتصادی باشگاه را تشکیل و راه اندازی می‌کنیم تا ضمن بررسی منابع درآمدزا و تولیدات اقتصادی، بتوانیم شرایط مالی باشگاه را بیش از گذشته بهبود و در مسیر خصوصی سازی پیش برویم. باشگاه به رونق اقتصادی و درآمدزایی نگاه تخصصی دارد و این برنامه از ضروریات محسوب می‌شود. 

سخنی با هواداران؟ 

هواداران بازوان پرتوان تیم هستند. هواداران برای تیم پاس در فصل گذشته لیگ برتر سنگ تمام گذاشتند و به داشتن چنین هوادارانی دلسوز و با اخلاق افتخار می‌کنم. کانون هواداران امسال برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین کرده و انسجامی که پس از روی کار آمدن دکتر حسنی به عنوان رئیس کانون شکل گرفته، قطع یقین بسترهای لازم را در جهت حضور پرشور هواداران در فصل آینده نیز ایجاد کرده است. 

ختم کلام مصاحبه؟ 

تشکر از همه کسانی که در راستای موفقیت تیم پاس قدم بر می‌دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد