ساختار خانه مطبوعات استان همدان نیازمند بازنگریست

علی ثقفی 

پس از گذشت نزدیک به یک دهه از تشکیل خانه مطبوعات استان همدان، به نظر می رسد ساختار تشکیلاتی این نهاد از لحاظ ترکیب نیازمند بازنگری باشد.

هر صنف و گروهی برای پیگیری مطالبات و دستیابی سریع به اهداف کلی، نهادی متشکل افراد واجد شرایط و هم رسته تشکیل می دهند تا در جهت ایجاد اتحاد و پیگیری منافع جمعی حرکت نماید. در همین راستا اهالی خبر، رسانه، و مطبوعات نیز نهادی با عنوان "خانه مطبوعات" دارند که تحت نظر ادارات ارشاد در سراسر کشور فعالیت می کنند.

خانه مطبوعات استان همدان نیز با اتکا به اهدافی که گفته شد، تشکیل شد اما متاسفانه علی رغم پیگیریها و زحماتی که مسئولین امر در سالهای گذشته متحمل شدند، موفقیت چندانی در تحقق اهداف و برنامه ها حاصل نشد.

شورای مرکزی که از طریق انتخابات بوسیله اعضاء خانه مطبوعات انتخاب می شوند در ادوار مختلف دستخوش تغییراتی شده اند اما هیچ گاه با تغییرات حاصله، تحول خاص یا چشمگیری را شاهد نبوده ایم.

البته باید پذیرفت که مشکلاتی نیز بر سر راه اعضاء شورای مرکزی خانه مطبوعات در این سالیان وجود داشته و بی انصافی است اگر بخواهیم همه کاستی ها را بر گردن ایشان بیاندازیم.

از سویی دیگر نحوه تشکیل و ساختار تعریف شده بر انتخاب و تعین شورای مرکزی خانه مطبوعات همدان، خود عاملی بر گسترش و تداوم بی تحرکی و کمرنگی حضور این نهاد در حل مسائل، مشکلات و نیازمندیهای جامعه خبری است.

درحال حاضر شورای مرکزی خانه مطبوعات استان همدان به این صورت انتخاب می شود که دو نفر سرپرست نشریات سراسری در استان، یک نفر خبرنگار نشریات سراسری، سه نفر سرپرست نشریات محلی، یک نفر از خبرگزاری ها، دو نفر خبرنگار نشریات محلی و یک بازرس اصلی، تشکیل دهنده خانه مطبوعات بر اساس انتخاباتهای برگزار شده خواهند بود.

اینکه این چارت و سهمیه بندی ها از سوی بنیانگذاران بوده یا با الگو برداری از جای خاصی صورت پذیرفته بر ما پوشیده است اما در هر دو حالت جای بحث و نقد و بررسی بیشتر وجود دارد؛ اگر این تقسیم بندی سهمیه ها برگرفته از تشکیلات مشابهی در استانهای دیگر باشد باید دید از کجا و بر چه اساسی الگو برداری شده است. در شرایطی که در استان همدان خبرنگاران و اهالی رسانه در دو یا چند رسانه مختلف از جمله خبرگزاری، نشریه سراسری و نشریه استانی فعالیت می کنند، گروه بندی کاندیدا ها در این دسته جات می تواند به صورت بسیار متنوعی شکل بگیرند کما اینکه در روز برگزاری انتخابات و پس از اعلام رسمی اسامی کاندیدا ها در روزهای قبل از برگزاری ، شاهد بودیم که برخی از کاندیدا ها از بخشی به بخش دیگر نقل مکان کرده و چون شانس بیشتری برای خود در قسمتی که اعلام آمادگی کرده بودند قائل نبودند، در بخش دیگری شانس خود را آزمایش کردند و نتیجه هم گرفتند.

مساله در اینجا قانونی یا غیرقانونی بودن این حرکت نیست بلکه منظور اصلی این است که یا توجه به کوچک بودن جامعه مطبوعاتی و کمتر بودن تعداد رسانه های استان نسبت به بسیاری از استانها، اهالی خبر و رسانه در چندین جایگاه مشغول فعالیت هستند و در چارت خانه مطبوعات با عناوین مختلف می توانند قرار بگیرند که این مساله خود گویای التزام بر ایجاد تغییرات در نحوه انتخابها و سهمیه بندی پذیرش اعضاء شورای مرکزی خانه مطبوعات است.

از سوی دیگر اگر این تشکیلات زایده ذهن بنیانگذاران خانه مطبوعات استان باشد نیز شرایط زمان راه اندازی تشکیلات و تغییرات بوجود آمده تا امروز، خود گواهی بر نیاز به اعمال تغییرات در این نهاد است.

ضمن ارج نهادن بر زحمات همه کسانی که در این مدت در تشکیلات خانه مطبوعات تقبل زحمت کرده اند، باید به این نکته توجه کرد که روش فعلی امتیازات و سهمیه های ویژه ای را در اختیار نسلهای جلوتر قرار داده و جوانان شانس زیادی برای حضور در جمع شورای مرکزی پیدا نمی کنند که این مساله خود باعث کم تحرکی و منفعل بودن خانه مطبوعات می شود.

از سوی دیگر رسته های مختلف خبری از جمله فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی جایگاه و نماینده ای در خانه مطبوعات پیدا نمی کنند که پیجوی مسائل و مشکلات رسته های مذکور در تشکیلات این نهاد باشد.

همه جامعه خبری و مطبوعات اذعان دارند که شرایط کاری و محیط های ارتباطی رسته های مختلف کار خبری متفاوت است و نمی شود بدون توجه به نیازهای خبرنگاران شاغل در رسته های مختلف در مورد آنها تصمیم گیری کرد و برای رفع مشکلات آنها گام برداشت.

ضمن ابراز خرسندی از برگزاری انتخابات اخیر، علی رغم حوادث بوجود آمده و تائید ثحت و سلامت انتخابات؛ بهترین پیشنهاد برای تشکیل ساختار مدون و کامل در خانه مطبوعات به این صورت است که از جمع 9 عضو اصلی، الزاماً یک خبرنگار از هر یک از رسته های ورزشی، فرهنگی-هنری، سیاسی و اجتماعی وجود داشته باشد و از یک سردبیر در کنار یک مدیرمسئول و یک صاحب امتیاز از مطبوعات به همراه یک نفر از خبرگزاری ها در کنار یک نفر از افرادی که در بحثهای فنی(تایپ و صفحه بندی) فعالیت می کنند، در تشکیلات شورای مرکزی استفاده نمایند.

یک روش دیگر این است که انتخابات به صورت آزاد و کاملاً باز برگزار و اعضاء موجود که شرایط لازم را دارند، اعلام کاندیداتوری کرده و در نهایت 9 نفری که بیشترین آراء را کسب کردند، به عنوان اعضای اصلی برگزیده شوند و نفر دهم نیز در حکم بازرس مشغول به کار شود. 

با مراجعه به صفحه نخست از جدید ترین اخبار سایت بازدید نمائید.

نظرات 2 + ارسال نظر

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم......ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید. در ضمن فرصت طلایی در یافت 50% پول بیشتر را هرگز از دست ندهید گروه اوکسین ادز برآن است که برای تشویق بیشتر اعضایش یک فرصت استثنایی به آنها بدهد و 50% بیشتر پرداخت کند شما هم این فرصت طلایی را از دست ندهید دیگر چنین شانسی در خانه شما را نخواهد زد ....به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
لینک عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?i=41037
همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?i=41037
http://www.oxinads.com/?i=41037
میزان درآمد این وبلاگ از این سیستم ماهیانه 150000 تومان می باشد
ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید

سیما 1388/10/20 ساعت 09:49 http://harikan68

سلام عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی
بابا چقدر بگو بیست بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد