فوتبال دنیا پیشرفت می‌کند، ما هنوز مریضی داخلی داریم!

اولیایی: پاس تنها باشگاه دارای سازمان و ساختمان هواداران مستقل است

مدیرعامل سابق باشگاه پاس همدان گفت: با این رویه‌ مدیریتی که در کشور پیش گرفتیم، ارتباط دوطرفه‌ای بین باشگاه‌ها و مردم نخواهد بود و مدیران تنها در برابر مقامات مافوق خود پاسخگو هستند نه مردم!  

سیدکاظم اولیایی پیرامون عدم ساماندهی هواداران تیم‌ها و سردادن شعارهایی که باعث ایجاد فشار روانی روی بازیکنان و مربیان می‌شود، اظهار کرد: بنا بر دلایلی ما ارتباط با مردم جامعه را یکطرفه کردیم. ما می‌گوییم باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مردمی هستند و البته از محل بیت‌المال ارتزاق می‌کنند اما در برابر مردم پاسخگو نیستیم! ما باید باشگاه را محل رفت و آمد مردم و هواداران تیم بدانیم. باشگاه یک کلوپ مردمی است. در باشگاه‌های اروپایی مردم حتی از سیاست‌گذاری‌های تیم‌شان هم مطلع بوده و به نوعی در آن دخیل هستند. به باشگاه می‌آیند و وسایلی را خریداری می‌کنند، از امکانات باشگاه استفاده می‌کنند و در مجموع ارتباط دو طرفه‌ای بین آنهاست.  

وی افزود: متاسفانه در کشور ما مدیران باشگاه‌ها به جای آن که خود را پاسخگوی مردم بدانند، پاسخگوی مسوولان مافوق‌شان می‌دانند! متاسفانه کانون هواداران تیم‌ها به جای آن که نماینده مردم در باشگاه باشد، نماینده باشگاه در میان مردم شده است! وقتی اعضای این کانون و عوامل دیگر حقوق‌بگیر مدیریت باشگاه هستند خواه ناخواه تعریف واقعی کانون هواداران تغییر کرده و کارکرد حقیقی‌اش را از دست می‌دهد.  

اولیایی تاکید کرد: در همه جای دنیا مردم و کانون هواداران در جریان فضای فکری و تصمیم‌گیری حاکم در باشگاه هستند اما در باشگاه‌های ما مردم هیچ سهمی در تصمیمات نداشته و مدیریت به عنوان یک متکلم وحده، رفتار می‌کند. ما باید در ابتدا پایه‌های فوتبال در کشور را استوار کنیم و بعد انتظار رفتارها و برخوردهای استاندارد از جانب هواداران داشته باشیم. تعریف مردمی بودن باشگاه، حکم بر مالکیت آنها نسبت به تیم‌شان دارد اما در باشگاه‌هایمان هیچ جایگاهی را برای مردم تعریف نکردیم. عدم تعامل هواداران با مسوولان تیم و حتی یک ارتباط پرسش و پاسخی باعث سرخوردگی و نارضایتی مردم شده و بعضا می‌بینیم در استادیوم‌ها وقتی تیم مورد علاقه نتیجه نمی‌گیرد، با بیان اولین شعار انتقادآمیز از سوی عده‌ای، تمام تماشاچیان یکصدا آن شعار را سر می‌دهند.  

وی افزود: شعارهای ناپسند فضای نامناسبی را در ورزشگاه‌ها ایجاد کرده که به نفع فوتبال کشور نیست و متاسفانه این شعارهای موافق و مخالف به مرور تبدیل به اصطلاحات مستهجن شده است. این وضعیت به حدی می‌رسد که مردم از تلویزیون‌ هم شعارها را می‌شنوند و خود به خود باعث سبکی و بی‌ارزشی فوتبال می‌شود. آن وقت است که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، پدری فرزند خود را به چنین فضایی بفرستد. مقصر اصلی بوجود آمدن چنین شرایطی برنامه‌ریزان ما هستند.  

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که آیا در زمان مدیریت خودتان در این تیم و یا تیم‌های دیگر، روابط باشگاه و مردم دوطرفه بود گفت: من تنها مدیری بودم که در زمان حضورم در باشگاه استقلال هیچ‌کدام از لیدرها و بوقچی‌ها پولی از باشگاه نمی‌گرفتند. حتی بعضا طی فرآیندهایی کمک‌های مردمی هم برای ارتقای وضعیت تیم داشتیم. در پاس هم تا زمانی که مدیریت اجرایی کار را بر عهده داشتم شاهد یک ارتباط دوطرفه بودم و باید بگویم پاس تنها باشگاهی است که سازمان و ساختمان هوادارانش مستقل و سازماندهی شده فعالیت می‌کند.  

عضو هیات رییسه سازمان لیگ تاکید کرد: هسته مرکزی فوتبال یک کشور باشگاه‌ها هستند و تا تعریف درستی از اصل قضیه و این هسته مرکزی نداشته باشیم، سایر موضوعات که فرعیات هستند، درست نخواهند شد. متاسفانه در ایران، متولیان ورزش مدیران باشگاه‌ها نیستند و هر فردی به نام باشگاه، اقدام به قانونگذاری می‌کند. کلمه "مستضعف" در اوایل انقلاب کاربرد داشت و اکنون درباره باشگاه‌های ما مصداق دارد. مستضعف یعنی "عقب نگه‌ داشته شده"؛ با این رویه‌ مدیریتی که در کشور پیش گرفتیم، باشگاه مستقل، جدا و روبه جلو، نخواهیم داشت. باشگاه‌های ما یا وابسته به بنگاه‌های مختلف اقتصادی هستند که متاسفانه دیدید مدیرعامل یکی از بهترین آنها یعنی ذوب‌آهن را تنها به دلیل سلایق سیاسی و شخصی برکنار کردند و یا جیره‌خوار دولت بوده و مسوولان بالاتر مراقب هستند مدیران این باشگاه‌ها از حوزه قدرت خود بیرون نروند. اینها نشان می‌دهد که فوتبال و باشگاه‌ داری در کشور ما مصونیت ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از برخی تصمیمات نابجا در فدراسیون فوتبال گفت: واقعا معنی ندارد که کمیته انضباطی فدراسیون بخواهد در جای جای زندگی شخصی مربیان، بازیکنان و... ورود پیدا کند. چنین اقدامی اصولی نیست که بخواهیم قدم به قدم همراه مردم باشیم، پای منشور را به وسط آورده و خودمان را متولی باشگاه‌ها در این امر بدانیم! البته این کمیته می‌تواند در مباحث انضباطی و اخلاقی مثلا پیرامون یک بازی جوانمردانه یا ناجوانمردانه ورود کند اما دخالت‌های دیگر قابل توجیه نیست.  

اولیایی با صراحت گفت: متاسفانه چنین تعریف‌هایی ما را مدام سرگرم معادلات مصرفی در فوتبال داخلی می‌کند و نتیجه هم آن می‌شود که فوتبال‌مان روز به روز در عرصه بین‌المللی عقب‌تر مانده و نمادش را در عملکرد تیم ملی می‌بینیم. هر چهار تیم ما هم در لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و بی‌شک امسال هم وضعیتی بهتر از سال پیش نخواهند داشت. فوتبال دنیا حتی در آسیا با سرعت سیر صعودی‌اش را طی می‌کند اما فوتبال کشور ما هنوز مریضی داخلی داشته و از وظایف اصلی‌اش باز نگه داشته شده است!

نظرات 2 + ارسال نظر
دریا 1388/09/17 ساعت 12:36 http://www.onlyyou.blogsky.com

خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است

چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجت است

جانا به حاجتی که ترا هست با خدای

کاخر دمی بپرس که ما را چه حاجت است

PERSIAN PES 2010 1388/09/17 ساعت 19:38

سلام
از شما خواهش میکنم سن تمامی بازیکنان پاس همدان رو به ایمیل من ارسال کنید.
برای ساخت یه بازی کامپیوتری میخواستیم
که تقریبا تا یک ماه دیگه به بازار میاد
اگر قد و وزن بازیکنان رو هم بدید بسیار ممنون میشم
با تشکر
منتظرم
PRO EVOLETION SOCCER 2010
(PERSIAN)
emperatoor_96@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد