استیل آذین هم از شکست برابر پاس گریخت

بازیهای خارج از خانه بلای جان پاس همدان

علی ثقفی

هگمتانه- گروه ورزش: هفته هجدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با تساوی تیم‌های استیل آذین تهران و پاس همدان آغاز شد.

در این شماره قصد داریم به سبک و سیاقی جدید به بررسی و آنالیز عملکرد تیم فوتبال پاس همدان بپردازیم و با اشاره به صحبتهای قبلی و تمرکز بر شرایط فعلی و وضعیت این تیم در جدول رده بندی، به ارائه راهکار بپردازیم.

نمای کلی دیدار پاس و استیل آذین

این دیدار پر برخورد که طی آن 9 بازیکن از داور کارت زرد و قرمز دریافت کردند، در پایان با تساوی 2 بر2 به اتمام رسید و دو تیم به تقسیم امتیاز رضایت دادند.

تیم پاس که برای رهایی از انتهای جدول به امتیازات این دیدار خارج از خانه نیاز مبرم داشت، خیلی زود در دقیقه 4 توسط هادی اصغری به گل برتری رسید. این مهاجم گلزن روی پاس صابر میرقربانی دروازه استیل آذین را گشود و تیمش را پیش انداخت.  

در ادامه تیم استیل آذین برای رسیدن به گل تساوی تلاش زیادی داشت اما این پاسی‌ها بودند که بازهم به گل رسیدند. در دقیقه 37 "لک چیرا"، مدافع تیم فوتبال استیل آذین روی صابر میرقربانی مرتکب خطای پنالتی شد و زمینه به ثمر رسیدن گل دوم پاس را فراهم آورد. ضربه پنالتی را مجید غلام نژاد در دقیقه 37 به گل دوم همدانی‌ها مبدل ساخت.

نیمه اول، نیمه تیم پاس بود که با برتری 2 برصفر این تیم به اتمام رسید اما نیمه دوم را می توان نیمه استیل آذین خواند که شکست 45 دقیقه اول را به زحمت جبران کرد. استیل آذین که با ورود افشین چاووشی جانی تازه گرفته بود، در دقیقه 53 به گل نخست رسید. پس از آنکه داور برخورد "ساشا کلونیجا" با محمد غلامی را خطای پنالتی تشخیص داد، علی کریمی توانست نخستین گل استیل آذین در این بازی و یازدهمین گل خود در فصل جاری را به ثمر رسانده و اختلاف دو تیم را به یک گل برساند.

استیل آذین برای زدن گل تساوی بی محابا به دروازه تیم پاس حمله می برد اما به گل نمی رسید تا اینکه در دقیقه 73 صابر میرقربانی با تکلی بی مورد در زمین استیل آذین لک چیرا را سرنگون کرد و داور که انتظار چنین صحنه ای را می کشید، او را با کارت قرمز مستقیم از زمین اخراج کرد.

پس از اخراج میرقربانی استیل آذین یکپارچه حمله شد و آنقدر به دروازه تیم پاس هجوم برد تا اینکه در دقیقه 89 روی کرنر ارسالی علی آذری از جناح چپ، لک چیرا دروازه تیم میهمان را باز کرد و کار را به تساوی کشاند.

رحیم مهرپیشه قضاوت دیدار استیل آذین - پاس همدان را برعهده داشت. او در این بازی به محمد اسماعیل نظری، حسین کعبی و لک چیرا از تیم استیل آذین و هادی رمضانی، ساشا کلونیجا، روزبه شاه علی دوست، مجید حیدری و اسلامی از تیم پاس همدان کارت زرد نشان داد و صابر میرقربانی را نیز با کارت زرد از زمین بازی اخراج کرد.

نقد سازنده؛ حرکتی در جهت پیشرفت

برای شروع این مبحث بد ندیدیم که با بازگشت به هفدهم مهرماه، یعنی روزی که مدیران جدید پاس در ورزشگاه قدس همدان معرفی شدند، اشاره ای داشته باشیم:

سیدمحمدکاظم حجازی: مدیرروستا و ملاحی از دیدگاه های منتقدین استفاده کنند

سید محمد کاظم حجازی در مراسم تودیع و معارفه مدیران باشگاه پاس همدان گفت : ما نباید فکر کنیم کسانی که در این مدت پاس را از نظر فنی و مدیریتی نقد کردند ، مخالف تیم بودند. در بساری از موارد کار این افراد قابل تقدیر بود، چرا که کسانی که در خارج از گود مسائل را پیگیری می کنند ریزبینانه تر مشکلات را می بینند.

حجازی در خاتمه از مدیر روستا و ملاحی خواست که از نظرات و دیدگاههای منتقدین استفاده و موارد راه گشا را به کار بندند.

مدیر روستا: جنبه انتقاد را دارم

در ادامه این مراسم علی اصغر مدیر روستا در اشاره به صحبتهای نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: من همواره در زندگی ورزشی ام از انتقاد های سازنده استقبال نموده ام .

مدیر روستا در تائید صحبتهای حجازی اظهار داشت: جنبه انتقاد را دارم و از نظرات و پیشنهادات منتقدین استفاده می کنم.

بازیهای خارج از خانه؛ بلای جان پاس

هفته گذشته مطلبی با عنوان "پاس همچنان نا کام در بازیهای خارج از خانه" منتشر کردیم که قدری به مذاقها خوش نیامد و این مطلب را حمل بر تخریب گذاشتند اما هدف ما اشاره به این نکته مهم بود که پاس باید به امتیازات بازیهای خارج از خانه توجهی ویژه داشته باشد.

با اشاره به این نکته و سخنان سیدمحمدکاظم حجازی و علی اصغر مدیرروستا در روز تودیع و معارفه بازیکنان پاس و ذکر این موضوع که هدف ما تبیین بیشتر شرایط کنونی و ارائه پیشنهاد است، طرح مساله را آغاز می نمائیم.

نتایج دو هفته اخیر پاس همدان

تیم فوتبال پاس همدان در شرایطی که می توانست در هر دو دیدار اخیر پیروز میدان باشد و با دست پر زمین مسابقه را ترک نماید، در دقایق پایانی تن به تساوی داد تا تنها به دو امتیاز از شش امتیاز ممکن دست پیدا کند.

در حالیکه هوادارن پاس همدان به کسب نتایج مثبت توسط این تیم دل بسته اند تا با لغزش تیمهای رده های بالاتر، جای آنها را در جدول اشغال نموده و از جمع تیمهای سقوط کننده رهایی یابند، نتایج پاس در دو هفته اخیر موجب کمتر شدن فاصله دو تیم رده پائین تر نسبت به این تیم شده است.

نتیجه دیدارهای پاس برابر تراکتورسازی و استیل آذین، هر چند خوب  و مطلوب اما روی کاغذ ضعیف قلمداد می شود و اگر چه پاس در برابر تیمهای مدعی و بالانشین جدول قرار گرفته اما چون امکان پیروزی پاس وجود داشته و در لحظات آخر نتیجه بازی از دست داد، نتایج قابل بحث است.

تیم پاس در شرایطی به این 2 امتیاز دست پیدا کرد که تیمهای ابومسلم و فولاد در این دو هفته به ترتیب 6 و 4 امتیاز کسب کردند و فاصله خور را با پاس همدان به یک امتیاز رساندند و این یعنی زنگ خطر برای پاس همدان!

اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم و جمیع شرایط و انصاف را در نظر بگیریم، باید بگوییم که شرایط دیدارهای این دو تیم در این دو هفته بسیار متفاوت از شرایط پاس همدان بوده است؛ پاس در دو بازی خارج از خانه، برابر تیمهای مدعی تراکتورسازی و استیل آذین قرار گرفته اما تیم ابومسلم و فولاد دو بازی خانگی را در این دو هفته پشت سر گذاشته اند.

ابومسلمی ها با فرهاد کاظمی در برابر تیم بحران زده مس با یک گل به برتری دست یافتند و با کسب این پیروزی و روحیه بالا، در دیدار بعدی تیم استقلال اهواز را نیز با دو گل بدرقه کردند تا نشان دهند که برای نیم فصل دوم برنامه ویژه ای دارند.

تیم فولاد نیز با تساوی بدون گل برابر شاهین بوشهر و پیروزی پر گل 4 بر صفر برابر راه آهن علاوه بر 4 امتیازی که کسب کرد، وضعیت تفاضل گل خود را نیز بهتر کرد تا امیدوارانه تر به دیدارهای بعدی نگاه کند.

نتایج حاصله در این دو هفته بیشتر از اینکه توجه کارشناسان فوتبال در همدان را به مقایسه شرایط پاس با تیمهای رده های بالاتر جدول وادار کند، موجبات حساس شدن بیشتر آنها بر شرایط و نتایج دو تیم رده های پائینتر از پاس را فراهم کرد.

تیم پاس در دو هفته آینده دیدار های سختی را در پیش دارد؛ پاس این هفته در همدان میزبان تیم ابومسلم اوج گرفته است که این دیدار می تواند تاثیر زیادی در سرنوشت تیمهای انتهای جدول داشته باشد و سپس در هفته بیستم در ورزشگاه آزادی میهمان پرسپولیس تهران خواهد بود.

تیم ابومسلم پس از رویارویی با پاس در هفته نوزدهم، دیدار هفته بیستم خود را در مشهد و در برابر صبای بحران زده برگزار خواهد کرد که به این ترتیب برنامه بهتری را نسبت به پاس پیش رو خواهد داشت.

تیم فولاد نیز دو دیدار آتی مسابقات سختی را پیش روی دارد؛ به این ترتیب که ابتدا باید در قزوین مقابل پیکان بایستد و سپس در اهواز از استقلال تهران پذیرایی کند.

شاید با این توضیحات حساسیت موضوع و درک وضعیت تیم فوتبال پاس همدان، بیشتر برای خوانندگان روشن شده باشند و در مورد با ما همراه باشند که اگر پاس قدر 4 امتیاز از دست رفته در دیدارهای برابر تراکتورسازی و استیل آذین را می دانست، الان اما و اگر کمتری را مشمول خود می دید و تنها با کسب پیروزی در برابر ابومسلم در هفته آینده و با توجه به شرایط بد تیمهای راه آهن، شاهین بوشهر، مس کرمان و حتی صبای قم، پاس می توانست از منطقه خطر خارج شده و فاصله خوبی را نسبت به سقوط کنندگان بگیرد.

پیش از برگزاری دیار پاس برابر تیمهای تراکتورسازی و استیل آذین، با توجه به تعطیلات بوجود آمده و اردوهای آمادگی بهتری که سایر تیمها نسبت به پاس برگزار کرده بودند، خوشبین ترین هوادار پاس هم انتظار برد برابر تراکتور سازی و استیل آذین را نداشت اما بازی زیبا، روان و نتیچه گرای پاس در نیمه اول هر دو دیدار مذکور، دوستداران پاس را به کسب پیروزی در این دو مسابقه امیدوار کرد.

عدم توانایی در حفظ نتیجه بازی و ترغیب تیم به پرداختن به کارهای دفاعی و عدم تداوم دامنه حملات برای دستیابی به گلهای بیشتر، موجب شد که پاس از حفظ نتایج پیروزی در دو مسابقه اخیر ناکام بماند.

در حالیکه پاس در هر دو دیدار و مخصوصاً در برابر استیل آذین به خوبی در نیمه اول خود را به حریف تحمیل کرده و نتیجه را نیز به شکلی مطلوب رقم زده است، پرداختن به کارهای دفاعی کاری اشتباه است.

چنین حرکتی در فوتبال روز دنیا هیچ جایگاهی ندارد و مطمئناً 45 دقیقه زمان زیادی برای تغییر نتیجه بازی است که حریفی چون استیل آذین که شاه مهره ای چون علی کریمی را در اختیار دارد، به راحتی از پس این کار بر خواهد آمد.

بهترین کار این بود که در ابتدای نیمه دوم، علی اصغر مدیر روستا با تعویض مقداد قباخلو به جایگزینی هادی اصغری روح تازه ای را در خط حمله پاس می دمید و با استفاده از قباخلو که یک مهاجم فیزیکال است، علاوه بر ایجاد خستگی و مشغول کردن دفاع استیل آذین به خود که موجب استفاده سایر بازیکنان پاس از موقعیت ها می شد، مانع از شرکت آنها در کار حمله می شد.

از سوی دیگر امید ابوالحسنی جوان هم می توانست از دقیقه 60 جایگزین صابر میرقربانی شود؛ به این ترتیب پاس 10 نفره نمی شد و ابوالحسنی با دوندگی و جنگندگی هم در کار دفاع و هم حمله می توانست در بازی تاثیر گذار ظاهر شود.

آمدن اویس کردجهان در نیمه دوم به جای ساشا کلونیجا که در این مسابقه اصلاً خوب ظاهر نشد و صلابت لازم را نداشت به استحکام خط دفاعی پاس کمک شایانی می کرد اما مدیر روستا اولین تعویض خود را با جایگزینی سعید بیات به جای یدالله اکبری خسته، زمانی انجام داد که تیمش گل اول را پذیرفته بود.

تعویض های بعدی پاس زمانی شکل گرفت که این تیم صابر میرقربانی را به سبب دریافت کارت قرمز از دست داده بود و تیم 10 نفره شده بود تا به نوعی بتوان گفت که مدیرروستا تن به دو تعویض بی نتیجه در دقایق باقی مانده بدهد.

آمدن مقداد قباخلو در دقیقه 78 به جای هادی اصغری و تنها بودن او در بین 3 مدافع استیل آذین مانع از اجرای حرکتی کارآمد از سوی وی شد، هرچند روی یک ضربه ایستگاهی چیزی نمانده بود که با ضربه سر دروازه استیل آذین را فروبریزد.

تعویض همت عابدی نژاد به جای روزبه شاه علی دوست نیز در دقیقه 94 ، یک تعویض تشریفاتی بود و نمی توان در آن مسائل تاکتیکی به جز اتلاف وقت در واپسین لحظات بازی، جستجو کرد.

تیم پاس در این دو بازی دو نکته را به اثبات رساند :

اول اینکه این تیم هنوز به خودباوری نرسیده و در شرایطی که از حریفان نامی خود پیش می افتد، نمی تواند نتیجه بازی را حفظ نماید که علت این مساله ضعیف بودن حس اعتماد به نفس و روحیه برتری خواهی نزد یاران پاس همدان است.

دوم اینکه علی اصغر مدیرروستا علیرغم توانمندیهای بالایی که دارد در دقایقی که تیمش از حریف پیش می افتد، کارایی لازم جهت حفظ نتیجه و کسب پیروزی را بروز نمی دهد؛ گویی خود او هم باور ندارد که تیمش می تواند در زمین حریفان بزرگ به هر سه امتیاز بازی دست پیدا کند!

نتیجه گیری

با همه این توصیفات، هنوز هم معتقد هستیم که پاس همدان با کادر مدیریتی و فنی حاضر، توان دستیابی به رده های بالاتر را دارد و چه بسا اگر این کادر از ابتدای فصل عهده دار این سمت بودند، اکنون پاس در جمع تیمهای نیمه اول جدول بود.

پاس در شرایط فعلی از نظر فنی مشکل چندانی ندارد و مشکل اصلی عدم خودباوری تیم است؛ تقویت توان روحی بازیکنان و حتی کادر فنی نیاز اصلی این روزهای پاس همدان است.

به عقیده ما اگر پاسی ها از یک پزشک روانشناس به عنوان مشاور در کنار تیم استفاده کنند، تاثیر بسزایی می تواند در نتیچه گیریهای این تیم داشته باشد؛ کاری که در اغلب تیمهای برزگ دنیا انجام می شود و به عنوان یکی از الویتها در کادر هر تیمی یک روانشناس مورد استفاده قرار می گیرد.

در تیم پاس همدان نیز در لیگ هفتم در مقطعی این کار انجام شد که اثرات مثبتی داشت؛ کافیست فعل خواستن در بین بازیکنان تیم صرف شده و به داشته های خود ایمان بیاورند.

سرمربی تیم نیز باید در لحظات خاص، تصمیمات کلیدی و موثر اتخاذ نماید که منتهی بر کسب نتیجه برای پاس همدان شود و نگذارد که روند بازی برای او و تیمش تصمیم بگیرد، بلکه خود با استفاده از درایت و علمش، نتیجه و سرنوشت بازی را به شکلی رقم بزند که مطلوب خود و هواداران تیم باشد؛ مانند مثالهایی که در بالا در مورد دیدار پاس و استیل آذین ذکر کردیم.

امیدواریم پاسی ها در دیدارهای آتی نتایج خوبی کسب نمایند و کار این تیم برای ماندن در لیگ برتر را به اما  و اگر های آخر فصل نکشانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد