هنرمند همدانی میهمان شبکه اصفهان !

هرچند این سایت یک سایت ورزشی است و بنده هم ورزشی نویس هستم اما این مطلب را در خصوص ضعفهای شبکه استانی همدان نوشته ام که خیلی هم نامرتبط نیست و گفتم شاید خالی از لطف نباشد که شما بازدیدکنندگان گرامی هم بخوانید و نظر بدهید:

تولیدات شبکه استانی همدان سنتی و غیرجذاب است

علی ثقفی

هگمتانه-سرویس ورزش: عصر ارتباطات عنوانی است که بر هزاره سوم نهاده شده، مردم در سراسر دنیا به نوعی با این موضوع در ارتباط هستند و از خدمات و امکانات ارتباطی جهت تسهیل در امور روزمزه زندگی خود استفاده می کنند. 

در این راستا نقش رسانه ها در ایجاد ارتباطات صحیح و مستمر غیر قابل انکار است؛ اطلاع رسانی صحیح و به موقع، پرداختن به مسائل روز، به چالش کشیدن مشکلات اجتماعی و فرهنگی، برنامه سازی و پر کردن اوقات فراغت دریافت کنندگان از جمله مهمترین رسالت های رسانه ها در دنیای امروزی می باشد.

رسانه ها عموماً به سه دسته تقسیم می شوند؛ نوشتاری، شنیداری و دیداری که به طور قطع تاثیر و نقش رسانه های دیداری در نزد عموم بیشتر است و به همین علت انتظار بیشتری از این دسته از رسانه ها در سطح جامعه وجود دارد. 

رسانه دیداری ایران یا به عبارتی دیگر سازمان صدا و سیما با ارائه برنامه های تلویزیونی متعدد و متنوع، همواره سعی در جلب رضایت بینندگان داشته و این مساله در خروجی های این سازمان تحت نام شبکه های مختلف تلویزیونی هویدا است. 

نظر سنجی های مختلف نشان از اختلاف سطح زیاد رضایتمندی مردم از تولیدات شبکه سه نسبت به سایر شبکه ها دارد که این مساله با تولید و نحوه پخش برنامه های این شبکه ارتباط مستقیم دارد؛ توجه زیاد به علایق، خواسته ها و انتظارات مردم و اختصاص زمان زیادی از پخش به تولید برنامه های جذاب و سرگرم کننده برای عام مردم، از جمله عوامل محبوبیت شبکه سوم سیما نزد مردم ایران است. 

اخیراً با پیشرفت امکانات ارتباطی و توسعه زیرساختها، استانها نیز به صورت مستقل صاحب شبکه استانی شده اند و روزانه برنامه های مختلفی را در ساعاتی محدود روی آنتن می برند. 

شکل گیری رسانه های بومی در صورت اعمال مدیریت صحیح، می تواند حرکتی مثبت و شایسته در جهت رشد استعداد ها و بروز خلاقیت ها باشد اما عدم وجود نظارت بر کیفیت برنامه های تولیدی و توجه نکردن به خواسته ها و نیاز های مخاطبان، علاوه بر هدر دادن اعتبارات، باعث بدبینی و دلزدگی مردم از شبکه استانی می شود. 

شبکه استانی همدان که اخیراً ماهواره ای نیز شده است با وجود گذشت چند سال از تاسیسش همچنان سنتی و کسل کننده روی آنتن می رود و مسئولین امر بدون اعمال تغییرات چشمگیر، همچنان با یک رویه ثابت و کلیشه ای کار را دنبال می کنند. 

اختصاص زمان کم به تولید و پحش برنامه های ورزشی و عدم استفاده از کارشناسان مختلف و با تجربه در تنها برنامه ورزشی تولیدی صدا و سیمای مرکز همدان تحت نام روی خط ورزش، از شبکه استانی همدان یک شبکه ضعیف در مبحث ورزش پیش روی بینندگان ترسیم کرده است. 

سایر استانها که صاحب تیمهای لیگ برتری در رشته فوتبال هستند، قبل از شروع مسابقات، بین دو نیمه مسابقه و در خاتمه بازی تیم فوتبال شهرشان از کارشناسان فوتبال در برنامه ای اختصاصی استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل مسائل پیرامون بازی می پردازند اما صدا و سیمای مرکز همدان پیش از شروع مسابقه با پخش چند کلیپ، بینندگان را آماده شنیدن سوت داور و شروع بازی می کند. 

هرچند در دیدار اخیر پاس این کلیپ از صحنه های مربوط به دیدار های ابتدایی این فصل پاس ساخته و پخش شد اما تا پیش از این مسابقه، کلیپ پخش شده از دیدارهای سه هفته اول لیگ هفتم یعنی درست زمانی که پاس تازه به همدان منتقل شده بود، تشکیل می شد که باز جای شکرش باقیست! 

از طرفی دیگر برنامه های مفرح، جذاب و نشاط آور، سهم چندانی در تولیدات شبکه استانی همدان ندارد؛ چند روز قبل به صورت اتفاقی بیننده یک برنامه تحت عموان "زنده رود" از شبکه استانی اصفهان بودم و آنجا بود که با خود گفتم اینها کجا هستند و ما کجا !!!! 

"زنده رود" برنامه ای بود که از حدود ساعت 11 صبح از شبکه استانی اصفهان روی آنتن می رفت و رضا رشیدپور، مجری توانمند تلویزیون اجرا کننده آن بود. این برنامه سه میهمان داشت؛ امیرحسین رستمی، هانیه توسلی و ملیکا شریفی نیا سه بزیگر سریال "شمس العماره" میهمانان برنامه زنده رود بودند. 

رشیدپور با اتکا به توانمندیهای شخصی و با توجه به عدم وجود بسیاری از محدودیتها که در اجرای برنامه در شبکهای سراسری وجود دارد، برنامه ای جذاب و دیدنی و لحظاتی خوش را برای بینندگان اصفهانی فراهم کرده بود. 

با دیدن این برنامه شاد و مفرح که حدود یک و نیم ساعت به طول انجامید و مقایسه آن با تولیدات صدا و سیمای مرکز همدان کلی غبطه خوردم که هانیه توسلی هنرمند معروف کشور که اصالتاٌ همدانی است و در سالیان نه چندان دور بارها شاهد نمایش تئاتر وی در تالار فجر همدان بوده ام به عنوان میهمان در برنامه شبکه استانی اصفهان حاضر می شود اما وی را حتی یک بار هم در شبکه استانی خودمان مشاهده نکرده ام. 

جالب اینکه بعد از اتمام برنامه قرار بر این بود که این سه هنرمند با پرواز راهی تهران شوند و صدا و سیمای مرکز اصفهان با هدایت بودجه و اعتباراتش به سمت جلب رضایت و توجه مردم، دست به این کار زده بود و هنرمند هم شهری ما را به همراه سایر همکارانش به بحث در مورد ناگفته های سریال "شمس العماره" و بیان علایق و خصوصیات شخصی خود دعوت کرده بود. 

این حرکت در شرایطی شکل می گرفت که خود شبکه دوم سیما که سریال "شمس العماره" را روی آنتن می برد هنوز برنامه ای در جهت بررسی و تحلیل این سریال تهیه و پخش نکرده است و به نوعی می توان گفت که شبکه استانی اصفهان گامی پیش تر  و جلوتر از شبکه سازنده سریال برداشته بود! 

امیدواریم مدیران صدا و سیمای مرکز همدان با بازنگری مجدد در فرایند ساخت و تولید برنامه ها و توجه بیشتر به نیاز مخاطبان خروجی شبکه استانی را از حالت سنتی و غیر جذاب فعلی خارج کنند.

نظرات 8 + ارسال نظر
لعیا 1388/09/06 ساعت 21:54

سلام
مرسی خبراتون راجع به تیم پاس خیلی به روزه
دستتون درد نکنه

Sajjad MLBK 1388/09/07 ساعت 00:33 http://www.MLBK.33ir.com

سلام عیدت مبارک...
من سجاد هستم... وبلاگ خوبی داری...
خوشحال میشم بهم سر بزنی و نظرتو راجع به وبلاگم بگی...
راستی اگه با تبادل لینک موافقی منو با نام "Sajjad" لینک کن و خبرم کن که با چه نامی لینکت کنم...
موفق باشی...

سلام...
نوشته ی جالبی بود بر شبکه ی استانی مان !
من خیلی کم پیش می آد شبکه ی همدان رو نگاه کنم
چون همینطور که گفتید نه برنامه های خوبی داره و نه برنامه ریزی برای بهتر شدن...
به خاطر همینه که اغلب مردم سراغ شبکه های دیگر داخلی و اغلب خارجی می روند
مسلما اگر شبکه استانی یا دیگر شبکه ها من را که مثلا به برنامه های فرهنگی - هنری علاقه مندم را راضی کند هرگز به سوی دیگر شبکه ها سوق داده نمی شوم...


ممنون از مطلب منتقدانه ی خوبتون !
نوفق باشید


فعلا...

اکبر 1388/09/07 ساعت 12:18

نوشته ی خوبی نوشتی !
عالی بود !!
ولی کو حرف شنوا

yashar 1388/09/07 ساعت 14:53 http://bit.ly/67w8Iq

سلام . من هر روز به وبلاگت سر میزنم . واقعا دست طلا ، به منم یه سری بزن خوشحال میشم

م. ش 1388/09/07 ساعت 15:20 http://00004.blogfa.com/

یکی از مباحث من و دکتر بهروز مرادی در اهمیت دادن به شبکه غیر حرفه‌ای استانی همدان بود که این مثال رو بعد از شنیدن منطق ایشان عنوان کردم.
مرادی با ایم تصور که در هر خانه حداقل یک تلوزیون وجود دارد و می‌تواند رسانه‌ای برای تمام فصول همه خانواده‌های استان باشد اهمیت قائل بود و به آن احترام میگذاشت و به سایر رسانه‌ها اهمیت احترام قائل نبود البته به مقدار صدا وسیما.
من این مثال رو برای ایشون عنوان کردم.
موقع انتخابات بود دکتر مرادی قرار بود جمعه شب با مردم استان از طریق شبکه استانی صحبت کنند وپخش مستقیم گزارش بدن در حالی که در همین موقع شاید پس از دو دقیقه از شروع مصاحبه مستقیم استودیویی در مرکز تولیدات داخلی صدا وسیمای مرکز همدان می‌گذشت که آخرین قسمت سریال جذاب و پر مخاطب یوسف پیامبر از شبکه یک سیما پخش شد... حالا پیدا کنید پرتقال فروش را و از او بپرسید اولا یوسف پیامبر زیباتر است یا استاندار محبوب همدان. ثانیا از پرتقال فروش س>ال کنین حالا که تا قلب روستاها نیز ماهواره نفوذ کرده و حداقل با وجود سریالهای متوالی شبکه ۳ کدام آیتم شبکه همدان موجب ایجاد علاقه و جذبه خواهد بود که بعنوان رسانه‌ای فراگیر بتوان روی آن حساب کرد .
از این مطلب متفاوتت خوشم امد .

م.ش 1388/09/09 ساعت 00:13 http://00004.blogfa.com/

سلام به کمکتون احتیاج دارم سری به وبلاگ من بزنین و بی زحمت کمک کنید تا تصمیم بگیرم.

ممنونم

مجتبی 1388/09/09 ساعت 09:42 http://dey88.blogfa.com/

سلام سری هم به وب ما بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد