تعطیلات نیم فصل فرصتی برای تجدید قوای سبزپوشان

نیم فصل دوم آبستن حوادث زیادی خواهد بود

علی ثقفی

هگمتانه- سرویس ورزش: لیگ برتر فوتبال باشگاههای کشور به علت دیدارهای دوستانه و رسمی تیم ملی فوتبال ایران یک هفته پیش تر از موعد به تعطیلات رفت و تیمها در پایان هفته شانزدهم فرصتی بیست روزه برای تجدید قوا و استراحت بدست آوردند.

در این بین تیم فوتبال پاس همدان که در شانزده هفته سپری شده موفق به کسب جایگاهی بهتر از شانزدهمی نشده، فرصتی مناسبی خواهد داشت تا با تجدید قوا و رفع نواقص نیم فصل دوم را به شکل بهتری تجربه نماید.

سبزپوشان همدانی که در نیم فصل اول دو سرمربی را در راس هرم فنی خود داشتند، عملکرد متفاوتی از این دو مربی را شاهد بودند؛ علیرضا منصوریان در ده هفته هدایت تیم پاس تنها توانست 5 امتیاز برای این کسب نماید که با متوسط 5/0 امتیاز در هر بازی کارنامه بسیار ضعیفی را از خود بر جای گذاشت.

علی اصغر مدیر روستا که تیم را در شرایطی بحرانی تحویل گرفت، در شش هفته برگزار شده موفق به کسب 8 امتیاز شد و به طور متوسط با 33/1 امتیاز در هر بازی، آن هم در تیمی که هیچ شناختی از آن نداشته و نقشی در تعین نفرات و دوره های آماده سازی پیش از شروع فصل آن نداشته است در مجموع کارنامه موفقی را از خود بر جای گذاشت.

هرچند تیم پاس در دوران حضور مدیر روستا همچنان فراز و نشیبهای زیادی داشت و علی الخصوص در دیدار های خارج از خانه شکننده ظاهر شد اما تغییرات حاصله و نمودار رو به رشد تیم در این شش هفته کاملاً مشهود بود.

مدیر روستا در بازیهای اول و دوم با توجه به فرصت کمی که داشت بیشتر از آنکه روی مسائل فنی و تاکتیکی تمرکز نماید، روی روحیه و شرایط روانی بازیکنان کار کرد و توانست به خوبی جو حاکم بر تیم را تغییر داده و انگیزه و طراوت را  به اردوی پاسی ها برگرداند.

اولین دیدار پاس با سرمربی جدید در برابر تیم پیکان قزوین، تیمی که مدیر روستا تجربه سرمربیگری آن را داشت، برگزار شد؛ دیداری که اگر کم لطفی داور شامل حال پاس نمی شد، قطعاً سه امتیاز بازی به حساب این تیم واریز می شد.

با همه این وجود، کسب یک امتیاز در برابر تیم دوم جدول در اولین گام، نتیجه ای مطلوب بود و یاران مدیر روستا با روحیه ای خوب آماده مصاف با آبی پوشان شدند و توانستند این تیم را نیز در همدان متوقف کرده و یک امتیاز دیگر کسب نمایند.

هرچند پاسی ها با نمایشی ضعیف بازی را به مقاومتی ها در شیراز واگذار کردند اما کسب پیروزی در برابر فولاد که مانند پاس خطر سقوط را به شدت احساس می کرد، تاثیر زیادی در تداوم روند صعودی سبزپوشان داشت.

در این شرایط حساس و رقابت سنگین که یک امتیاز هم می توانست بسیار تاثیر گذار باشد، کسر یک امتیاز بدست آمده در دیدار مقابل شاهین بوشهر علاوه بر اینکه لطمه زیادی بر پیکر پاس همدان وارد کرد، موجبات بالاتر رفتن امتیازات شاهینی ها که یک رده بالاتر از پاس قرار داشتند را فراهم کرد.

به این ترتیب کار مدیر روستا و شاگردانش برای فرار از انتهای جدول و جدا شدن از جمع سه تیم انتهایی سخت تر شد.

در دیدار بعدی مصاف پاس در برابر ملوان در دیداری برابر به سود انزلیچی ها خاتمه یافت تا تزلزل در نتیجه گیریها و ضعف قبلی در دیدار های خارج از خانه همچنان به قوت خود باقی بماند و با توجه به برد تیم فولاد، پاس به رده هفدهم جدول سقوط کند.

پیروزی شیرین یاران مدیر روستا در برابر سایپا که با مایلی کهن هفته های خوبی را تجربه نمی کرد با توجه به عدم نتیجه گیری فولادی ها، پاس را مجدداً به رتبه شانزدهم بازگرداند تا پاس با سیزده امتیاز راهی تعطیلات شود.

با توجه به شرایطی که پیش روی سردار ملاحی و مجموعه کاری اش بود و تیم پاس را در میانه های فصل با شرایطی که دیگران رقم زده بودند، تحویل گرفتند، تعطیلات 20 روزه فرصت مناسبی برای بازسازی و تجدید قوا پاس پیش روی ایشان قرار داده است.

هرچند تیم پاس یک یا دو جای خالی بیشتر ندارد اما در صورت عدم رفع مصدومیت شهباز ارگینوف، پاسی ها می توانند با رایزنی نام وی را نیز از لیست خارج کرده و نفر دیگری را به جای وی جذب نمایند.

از سوی دیگر در بعد مسائل فنی نیز فرصت خوبی برای مدیر روستا مهیا شده تا تیم را بازسازی کرده و ترکیب تیم را با توجه به قابلیات افراد از نو بچیند.

تعطیلات نیم فصل فرصت مناسبی را پیش روی سبزپوشان قرار داده تا افت بدنی حاصل از دوران ضعیف بدنسازی ابتدای فصل را پوشش دهند و با استخدام یک مربی بدنساز و با طی دوره فشرده بدنسازی بازیکنان را برای نیم فصل دوم آماده تر از قبل نمایند.

یکی از نکاتی که همواره در بازیهای خانگی به عنوان نیروی جانبی به کمک پاس آمده سنگینی هوای همدان است که تیمهای حریف را از نظر تنفسی دچار مشکل کرده و از دقیقه 60 به بعد کارایی بازیکنان آنها در زمین را تا حد زیادی کاهش می دهد .

با شروع نیم فصل دوم، سرما و خشکی بیش از حد هوای همدان نیز به عنوان عامل دوم در کنار سنگینی هوا به کمک پاسی ها خواهد آمد و به آنها برای زمین گیر کردن حریفان کمک زیادی خواهد کرد؛ این درست همان شرایطی است که دو فصل پیش پرسپولیسی که قهرمان لیگ شد را در همدان غافلگیر کرد و یاران افشین قطبی در جام حذفی با دریافت سه گل  در همدان مغلوب پاس شدند.

هرچند این شرایط برای هر دوتیم یکسان است اما بازیکنان غیر بومی پاس به علت حضور مستمر در همدان و هماهنگی بدنی با این اقلیم، کمتر از حریفان در این زمینه دچار مشکل خواهند شد. به همین علت مدیر روستا می تواند امیدوار باشد که در نیم فصل دوم با کسب نتایج بهتر، پاس را از رده های پائین جدول جدا کرده و از سقوط برهاند.

نکته ای دیگر در خصوص پاس همدان این است که در نیم فصل اول دیدار های این تیم با حریفان سخت تر که نتیجه گیری در برابر آنها در هر شرایطی دشوار است مانند پرسپولیس، استقلال و استیل آذین با میزبانی پاسی ها همراه بوده که در نیم فصل دوم به جای این تیمها، حریفان ساده تری چون شاهین بوشهر، مقاومت سپاسی، ملوان و ابومسلم به همدان خواهند آمد که به طور قطع نتیجه گیری در برابر آنها با توجه به شرایطی که ذکر شد، برای پاسی ها راحت تر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد