از این چشمه آبی نخواهد جوشید

منصوریان عامل اصلی باختهای پاس 

علی ثقفی 

هگمتانه - سرویس ورزش : هفته ششم لیگ برتر فوتبال باشگاههای کشور یکشنبه شب آغاز شد که تیم پاس همدان در ورزشگاه فولادشهر مقابل سپاهان شکست را پذیرفت .

با توجه به ثبت چهارمین شکست پاس به صورت مجزا به تحلیل بازی ، مسائل مرتبط با این دیدار و عوامل شکست خواهیم پرداخت.

1-  آقای منصوریان ، شما مربی پاس همدان شده اید !

قبل از هر چیز لازم می دانم به مساله ای بپردازم که بلافاصله پس از روی آنتن رفتن دیدار پاس و سپاهان از گیرنده تلویزیونی مشاهده کردم.

نکته آزار دهنده که نشان از عدم حرفه ای گری شخصی داشت که علی رقم جوانی داعیه مجهز بودن به علم و تجربه فوتبال را دارد.

آقای منصوریان ! حداقل 3 ماه از حضور شما در پاس می گذرد ، آیا می دانید که شما در کادر فنی پاس جای دارید ؟

در اکثر تمریناتی که حاضر بوده ام شما را با پیراهن آبی استقلالی در میانه زمین تمرین دیده ام  ، اما آقای منصوریان ! بازی رسمی که زیر پوشش تصویر برداران و عکاسان زیادی قرار دارد محل نمایش تعصبات و علایق شخصی نیست !

شاید شما می خواستید به همتایتان در تیم مقابل نشان دهید که بیشتر از او به خانه اول پایبند هستید و هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده اید !

آقای منصوریان ! شما در حال حاضر با باشگاه پاس همدان قرارداد دارید و باید در درجه اول تعصب این تیم را داشته باشید ، پس اگر واقعاً همانطور که گفتید "خود را مستاجر فوتبال همدان می دانید" به هواداران این تیم احترام بگذارید و به رنگ سبز درآیید !

2-  آیا تفکری در چیدمان بازیکنان وجود دارد ؟

امروزه فوتبال به علمی تبدیل شده که اکثر مردم از آن برخوردار هستند و به برکت وجود شبکه سه سیما که در برنامه هایش زمان زیادی را به پخش و تفسیر مسابقات فوتبال اختصاص می دهد ، ایرانی ها نیز به این داشته مجهز شده اند.

فردای روزی که پاس دیداری را برگزار می کند اگر سر زنگ تفریح یک مدرسه ابتدایی نیز بر جمع دوستانه پسر بچه های همدانی وارد شویم ، می بینیم و می شنویم که از ترکیب پاس سخن می گویند !

سوال این است که آیا زمانی که ترکیب یک تیم تعین می شود ، صرفاً اسامی بازیکنان و میزان آمادگی آنها مدنظر قرار می گیرد یا ترکیب شکل گرفته نیز مهم است؟

جواب این سوال برای یک بیننده فوتبال هم واضح است ! به طور قطع ترکیب حاصله مهمتر از اسامی و میزان آمادگی است ؛ در چیدمان یک تیم نیز مانند همه امور ابتدا باید قالب و شکل کلی کار را ترسیم کرد و سپس این قالب را با بهترین ها پر کرد !

هرچند که علت اصرار همه کاره کادر فنی پاس در این سه فصل بر استفاده از روش 1-3-2-4 بر ما مستور است ، اما کادر فنی تیم پاس برای همین قالب انتخابی (بخوانید تحمیلی) هم بهترین ها را انتخاب نمی کنند .

آقایان در مصاحبه ها عنوان کرده اند که باشگاه پاس از نظر مالی شرایط مساعدی ندارد و بضاعت این تیم اجازه جذب بازیکنان با کیفیت را نمی دهد .

سوال این است که هادی رمضانی که یکی از موثر ترین بازیکنان مقاومت در فصول گذشته بوده یا همت عابدی نژاد که چند فصل سابقه حضور در لیگ برتر در ترکیب برق شیراز را داشته با چه هدفی جذب پاس شده اند ؟

وقتی پاس در خط دفاعی مشکل دارد و در شش بازی 11 گل دریافت نموده ، علت اصرار بر حفظ ترکیب خط دفاعی در چیست و چرا یک بار هم به عابدی نژاد فرصت عرض اندام نمی دهید ؟

علی رغم داشتن یک چپ پای تخصصی مثل هادی رمضانی ، علت اینکه یدالله اکبری در پست غیر تخصصی به کار گرفته می شود تا به همراه مهرداد کریمیان به صورت توأمان فرصت بازی پیدا کنند  ، چیست ؟

آیا شما به موفقیت پاس می اندیشید ، یا به بازی دادن به نفراتی که بیشتر مورد علاقه شما قرار دارند ؟

3-  اهرم کار مربی تعویض است !

به راستی نقش مربی در یک بازی فوتبال چیست ؟

چند بار در بازیهای فوتبال دیده اید که مربیان با تعویض های طلایی خود سرنوشت مسابقات را تغییر داده اند ؟

کادر فنی پاس آنقدر بی تجربه عمل می کنند که در شرایط حساس و بحرانی به جای اینکه با استفاده از تعویض استرس وارد شده به تیم را خنثی نمایند ، با حضور مستمر در کنار زمین و انجام حرکات نمایشی ، نه تنها استرس را دفع نمی کنند بلکه خود نیز دچار استرس شده و این حالت را به بازیکنان هم منتقل می نمایند .

در این شرایط است که کادر فنی از انجام وظیفه اصلی خود که هدایت تیم است نیز غافل می شوند ؛ به دیدارهای پاس در این شش هفته دقت کنید ! چند بار کادر فنی با تعویض های مثبت و تاثیر گذار توانسته اند نتایج برد یا تساوی بدست آمده را تا پایان حفظ کرده و نبض بازی را در دست بگیرند ؟

چند بار در شرایطی که تیم از حریف عقب بوده ، کادر فنی با انجام تعویض مناسب شکست را با تساوی یا پیروزی تعویض کرده اند؟ از برد اتفاقی مقابل استقلال اهواز صرف نظر کنید ، چرا که کادر فنی نقشی در آن نتیجه نداشت و فشار تماشاگران آن نتیجه را رقم زد !

در دیدار اخیر پاس در برابر سپاهان ؛ به نظر شما منطقی است که تیم بازنده تنها از یک تعویض استفاده نماید ، یا تیمی که مدافع میانیش از زمین اخراج می شود ، جهت ترمیم خط دفاع تعویضی را در دستور کار قرار ندهد ؟

به راستی علت جذب بازیکنانی چون سعید بیات ، همت عابدی نژاد و هادی رمضانی یا حفظ نفراتی چون مهدی اسلامی ، مقداد قباخلو ، مصطفی یوسف علیزاده چیست ؟

کادر فنی که اعتقادی به این نفرات ندارند و فرصت بازی را محدود به چند بازیکن نور چشمی کرده اند ، چگونه می توانند در مصاحبات خود عنوان کنند که تیم از نظر مهره ضعیف است !

مگر همین نفرات با تایید آنها در تیم حضور ندارند ؟ اگر اعتقادی به این نفرات نداشته اند ، پس چرا هزینه اضافی کرده و این بازیکنان را جذب پاس کرده اند ؟

وقتی سوشا مکانی در حفاظت از دروازه پاس ضعیف عمل می کند ، چرا نباید یک بار هم در دیدارهای رسمی فرصت را به مهدی اسلامی داد ؟

وقتی دفاع پاس از هم گسیخته است و انسجام لازم را ندارد ، چرا یکبار هم فرصت را به همت عابدی نژاد نمی دهید ؟

وقتی هافبک چپ پای تخصصی مثل هادی رمضانی را در اختیار دارید ، چرا به جای استفاده از او در ترکیب ثابت از بازیکنان راست پا در پست هافبک چپ استفاده می کنید ؟

یدالله اکبری در این مسابقه می خواست که خیلی چیزها را ثابت کند و به واقع ثابت کرد که حق با قلعه نوعی بوده که فصل گذشته از وی استفاده نمی کرده است !

اکبری باید بپذیرد که دیگر سن او بالا رفته و نمی تواند مثل سالهای قبل در زمین فوتبال تاثیر گذار باشد ؛ شاید او از معدود بازیکنانی باشد که تا این سن در سطح لیگ برتر مشغول بازی می باشد .

4-  تصمیم گیرنده کیست ؟

و اما باز هم این سوال تکراری ، چرا که بعد از گذشت شش هفته هنوز ندانستیم چه کسی نفر اول کادر فنی پاس است ؟

هر چند در پشت پرده جای پاهای آَشنایی دیده می شود ، اما در دنیای حرفه ای شخص مشخصی که وی را در نقد ها و تفسیر ها مورد خطاب قرار دهیم ، نمی شناسیم !

تمامی چرا هایی که در بالا ذکر شد باید توسط کسی پاسخ داده شود که صراحتاً خود را به عنوان سرمربی پاس معرفی کند و در مقابل انتقاد ها نیز پاسخگو باشد .

5- نتیجه گیری و ارائه راهکار

وقتی سرمربی یک تیم مشخص نیست و تیم نتیجه نمی گیرد و وقتی کادر فنی تیم نمی داند علت اینکه تیمها در ابتدای لیگ لیست 25 نفره اعلام می کنند و یا علت اعلام 18 نفر در ابتدای هر بازی چیست و صرفاً میل به استفاده از تعداد محدودی از نفرات دارند ، جای هیچ بحث فنی باقی نمی ماند !

واقعاً نمی دانیم که چه کسی را باید مخاطب قرار دهیم ؟ از اولیایی می پرسیم می گوید مسائل فنی با پورحیدری است !

از پورحیدری می پرسیم با انگشت منصوریان را اشاره می رود و وقتی به سراغ منصوریان می رویم اعلام می دارد که دستانی دیگر در کار است و من تصمیم گیرنده نهایی نیستم !

واقعاً با این سیستم چه انتظاری می شود داشت ؟ چگونه 90 دقیقه به تماشای بازیهای این تیم بنشینیم و در انتظار کسب پیروزی هم باشیم ؟

وقتی ساختار کار ایراد دارد و جایگاه افراد مشخص نیست همه اشکالات و نواقص متوجه یک نفر می شود ؛ مدیر !

مدیریت باشگاه پاس در این سه فصل همواره در شرایط بحرانی شخصاً وارد عمل شده و با انجام مصاحبات یا دادن اولتیماتوم یا اعمال جریمه ، کادر فنی را مجبور به اعمال تغییرات منتهی به کسب نتیجه می نمود .

اما امسال خبری از این واکنش ها از سوی اولیایی دیده نمی شود ! شاید علت آن تفاوتهای بین بگوویچ و منصوریان باشد ، چرا که منصوریان ، اولیایی و پورحیدری از یک خانواده هستند !

در خاطر دارم که ده روز قبل از مطرح شدن نام علیرضا منصوریان برای هدایت تیم پاس ، اولیایی در محفلی اعلام کرد که قصد دارد منصوریان را برای هدایت پاس انتخاب کند که در آن جمع دوستانه به ایشان گفتم که وی از عهده این کار بر نمی آید ، اما اولیایی نپذیرفت !

امروز و پس از گذشت شش هفته کار به جایی رسید که در عمل حرف ما ثابت شد و مشخص گردید که از این چشمه آبی نمی جوشد !

سرمربی که تیمش از حریف عقب افتاده و از تعویض هایش استفاده نمی کند ؛ یعنی ابتدایی ترین کار مربیگری را هم بلد نیست ، چگونه می تواند در هدایت تیم فوتبال پاس همدان موثر ظاهر شود ؟  

نظرات 2 + ارسال نظر
نوروزی 1388/06/23 ساعت 13:22

سلا ، تحلیل مناسبی داشتید . به نظر من هم باوجودجداشدن چند بازیکن که اجتناب ناپذیراست پاس درحال حاض بازیکنان خوبی دارد که درجریان بازی ها مشخص است ولی اشکال اینجاست که ازآنها خوب استفاده نمی شودوتیم خوب ارنج نمی شود .

دریا 1388/06/23 ساعت 17:02 http://www.daryaa.blogsky.com

من انتهای خزانم، تو ابتدای بهاری

بیا که با غم عشقت، غم دگر نگذاری

منم درخت شکسته، کنار جاده‌ی غربت

تو سروناز چمانی، گل همیشه بهاری



سبز باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد