هت تریک ستاره در مقابل صبای قم

غلامی یار خوبی بود و ما قدرش ندانستیم!

علی ثقفی

دو فصل از حضور پاس در همدان می گذرد و در این مقطع باب رفت و آمد فوتبالیستان بسیاری در این شهر باز شده و این درست همان چیزی است که تا چندی پیش برای به وقوع پیوستنش مجبور بودیم کلی هزینه کنیم .

اکنون تیمها با پای خود به همدان می آیند و دیگر نیازی به مذاکرات متوالی و مستمر نیست تا تیمی نامی را برای برگزاری یک دیدار دوستانه به همدان بکشانیم یا سالها به انتظار بشینیم که شاید تیمی از لیگ استانی در جام حذفی به مراحل بالا راه یابد تا هواداران فوتبال بتوانند از نزدیک به تماشای بازی یکی از تیم مطرح کشور بنشینند .

با انتقال پاس به همدان علاوه بر اینکه تیمهای لیگ برتری یک هفته در میان به شهرمان می آیند بعضاً بازیکنان بزرگی نیز با پیوستن به این تیم ، فوتبال دوستان همدانی را به افتخار داشتن و لمس ستاره های فوتبال کشور نایل می کنند .

آری ! صحبت از محمد غلامی است ، ستاره ای که در آسمان همدان بود و دیده نشد ، اختری که در میان ابرهای تیره ماند و به آن شکلی که باید به چشم نیامد !

شاید کسانی که از نزدیک با فوتبال همدان و تیم پاس ارتباط دارند با خواندن این مطلب به این فکر بیافتند که دوستی و ارتباط نزدیک محمد غلامی با نگارنده دلیل این مقاله است ، اما جالب است بدانید روزی که پاس به همدان آمد و بازیکنان در مهمانسرای ورزش ساکن شدند ، به عنوان یک خبرنگار ورزشی با بازیکنان این تیم آشنائی چندانی نداشتم و از آنجائی که توجه چندانی به پاس تهران نمی شد و هوادار چندانی نداشت ، بازیکنان معمولی این تیم برای فوتبال دوستان شناخته شده نبودند .

از خاطرم نمی رود ؛ روزی که برای نخستین بار به اردوی سبز پوشان وارد شدم و در حالیکه حتی نام بیش از 6-7 نفر (چراکه نفرات اصلی در اعتراض به آمدن پاس به همدان دنبال شکایت و پیگیری بودند) از بازیکنان آن زمان را نمی دانستم ، یکی از بازیکنان به سمت من آمد و با من مشغول صحبت شد و از همان ابتدا نشان داد که بازیکنی مردمی و زود جوش است .

محمد غلامی در مدت اقامت در همدان ارتباط خوبی با مردم و هواداران پیدا کرده و همین مساله باعث بالا رفتن محبوبیت او نزد همدانی ها شده بود .

چند هفته از شروع لیگ هفتم گذشت و من به سبب ارتباط خوبی که با غلامی پیدا کرده بودم بازی او را موشکافانه تر زیر نظر می گرفتم و آنجا بود که فهمیدم چقدر در کارش تبحر و توانایی دارد .

غلامی علاوه بر قدرت سرزنی ، از استارت های سریع و توانایی در نواختن ضربات ناگهانی به سمت دروازه حریف نیز برخوردار بود که تجمیع همه این خصوصیات در یک مهاجم به معنی توانمندی و کامل بودن او در امر گلزنی بود .

در آن مقطع بگوویچ زیاد به غلامی فرصت بازی نمی داد به همین دلیل تا جائی که می شد و صرفاً به خاطر موفقیت تیم شهرمان از کنفرانس های بعد بازیها گرفته تا مقالات منتشره در روزنامه ها و نشریات به وی تاکید می کردم که به غلامی توجه ویژه ای داشته باشد ، اما گوش شنوایی نبود و باز هم محمد فرصت چندانی برای بازی پیدا نمی کرد .

در نیمه های نیم قصل دوم لیگ 86-87 و در زمان افول مهاجمانی چون ابوچا و جعفرپور ، غلامی فرصت عرض اندام پیدا کرد و خوش درخشید .

در شروع لیگ هشتم و پیش از جذب شهباز ارکینوف ، غلامی تنها مهاجم پاس بود که همین نداشتن رقیب تهدیدی جدی برای آینده ورزشی محمد محسوب می شد و باعث شده بود که او انگیزه چندانی برای گلزنی نداشته و جهت حضور در ترکیب ثابت نیاز به تلاش چندانی نداشته باشد .

محمد غلامی تمام کننده خوبی است و چارچوب دروازه را به خوبی می شناسد . فصل گذشته نبود بازیکنی تمام عیار در تیم پاس همدان که توپهای مناسبی را برای او ساخته و پرداخته نماید موجب شده بود که علی رغم آمادگی بالا ، نتواند در گلزنی چندان موفق ظاهر شود .

البته فصل پیش غلامی با زدن 9 گل عنوان بهترین گلزن تیم پاس را از آن خود کرد ، اما این آمار برای مهاجمی که قبل از آغاز لیگ قول به ثمر رساندن 17 گل در پایان فصل را داده بود خیلی جالب نبود !

محمد غلامی در حالیکه تمایل زیادی به ماندن در همدان داشت و با پاس همدان قرارداد داخلی هم امضا کرده بود ، به سبب اتفاقاتی که برایش افتاد این فصل از این تیم جدا شد و به استیل آذین پیوست که از شانس بد او ، در بازی اول استیل آذین در لیگ نهم قرعه به پاس همدان افتاد و محمد به سبب مسائل روحی نتوانست نمایش چشمگیری داشته باشد .

اما همانطور که همگان در سراسر ایران شاهد بودند روز جمعه و در دومین هفته لیگ برتر مهاجم اول استیل آذین گل کاشت و درمقابل صبای قم در ورزشگاهی که زمانی ورزشگاه خانگی پاس تهران بود و او در آنجا توپ می زد ، هت تریک کرد تا خیلی چیزها را ثابت کند .

وقتی با او در این خصوص هم کلام شدیم با تواضع تمام گفت : اصلاً چنین نظری ندارم و خدا را شاکرم که این لطف را در حق من کرد . من در پاس همدان هم دوران خوبی داشتم و امروزم را مدیون بازیهایم در پاس هستم .

غلامی به سبب درخشش در دیدار مقابل صبای قم جمعه شب میهمان ورزش از نگاه دو بود که در آن برنامه نیز وقتی از وی به عنوان بهترین بازیکن هفته دوم لیگ نام برده شد وی با تواضع تمام این موفقیت را مرهون زحمات مربیان گذشته دانست و در پایان صحبتهایش و زمانی که از مربیان و خانواده اش به عنوان عوامل موفقیتش نام برد با ذکر نام اولیایی از وی خواست که او را به علت جدائی از پاس ببخشد .

در آن روزگار و در شرایطی که تیم ملی فوتبال کشورمان از نبود یک مهاجم تمام کننده و تمام عیار رنج می برد ، محمد غلامی آماده در پاس همدان چندان به چشم نمی آمد ، اما اکنون با توجه به وجود پاسور های توانمندی چون کریمی ، زندی و حتی کعبی در استیل آذین ، غلامی در صورتی که اسیر حاشیه ها نشود می تواند به راحتی به آقای گلی لیگ دست پیدا کرده و در نهایت به تیم ملی هم راه یابد .

اکنون که پاس همدان بیشتر از فصل گذشته از مشکل گلزنی رنج می برد ، خلا بازیکنی چون محمد غلامی بیشتر به چشم می آید . هرچند اگر محمد این فصل هم در پاس همدان حضور داشت با توجه به عدم بازیسازی مناسب توسط هافبکها که چندان در خلق موقعیت برای مهاجمان کارسازانه عمل نمی کنند ، نمی توانست تاثیر زیادی روی روند نتایج تیمی پاس همدان داشته باشد .

اما چطور شد که غلامی استیل آذین اینقدر با غلامی پاس متفاوت بود ؟

شاید اگر پاس همدان هم بازیکنی در حد و اندازه علی کریمی در اختیار داشت ، تعداد گلهای غلامی در فصل پیش از عدد 20 هم می گذشت ، اما افسوس که غلامی رفت و ما قدرش ندانستیم !

در استیل آذین بازیکنی در کنار غلامی حضور دارد که کارش تغذیه مهاجم است و در وافع خوراک غلامی آماده است و با توجه به توانایی بالای او در گلزنی ، می توان از هم اکنون پیش بینی درخشش او و ادامه روند گلزنی هاش را کرد .

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام رفیق

به وبلاگ رای دادم .


یک امتیاز گرفتید

موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد