گزارش عملکرد مدیریتی و فنی باشگاه پاس همدان

در پایان لیگ نهم باشگاه با انتشار گزارشی عملکرد مدیریتی و فنی خود را جهت اطلاع عموم منتشر کرد که در زیر متن کامل آن آورده شده است :

با تلاش دکتر بهروز مرادی استاندار همدان، امتیاز تیم فوتبال لیگ برتری پاس تهران با نگرش مثبت مقام فرماندهی نیروی انتظامی در فصل ورزشی 86-87 به 8000 شهید استان همدان هبه گردید تا این تیم با سابقه و ریشه دار دورهء جدید فعالیت های خود را با  انتقال به بخش خصوصی و در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ادامه دهد.

تغییرات گسترده و اساسی تیم فوتبال پاس که شامل: مالکیتی،تغییر جغرافیائی، ساختاری، مدیریتی و کادر فنی بازیکنان بود باعث شد تا این تیم در اولین سال از دورهء  جدید خود مورد توجه افکار و اذهان عمومی واقع شود.

مدیریت جدید باشگاه پاس همدان با ترسیم اهداف کوتاه مدت (سه ساله)، میان مدت (پنج ساله) و بلند مدت (هفت ساله) سیاست های کاری خود را مشخص و با جسارت تیم فوتبال پاس را در اولین سال حضورش در همدان با تغییرات گسترده ای راهی مسابقات کرد.

طبق اهداف از پیش تعیین شده ای که برای تیم فوتبال پاس طراحی شده بود، در برنامه های کوتاه مدت این باشگاه تنها حضور در جدول رده بندی و تثبیت این تیم ریشه دار در لیگ برتر پیش بینی گشته بود. اما نتایج خوب و درخشان این تیم در همان اولین سال و حضور در جمع 5 تیم بالای جدول باعث شد تا انتظارات افکار عمومی، منتقدان و کارشناسان از این تیم بالا رود. اما این  امر موجب نگشت تا باشگاه پاس از سیاست های خود منحرف شود. اما حضور در جمع تیم های بالای جدول این جسارت را به باشگاه پاس داد تا قدری در پیشبرد اهداف به صورت جهشی اقدام کرده استارت برنامه های میان مدت خود را دو سال جلو بیندازد.

در برنامه های میان مدت این باشگاه چنین هدف گذاری شده بود که جوان گرائی و بومی سازی در سرلوحه امور این باشگاه قرار گیرد. لذا استفاده از مربیان، پزشکان و کادر تدارکات بومی در کنار استفاده از چند فوتبالیست بسیار جوان بومی و پائین آوردن معدل سنی باشگاه پاس به میزان تقریبی 3 سال ( کلاً 80 سال ) در دومین سال حضور تیم فوتبال پاس در همدان جهش بلندی بود به سوی اهداف عالیه این باشگاه. لازم به ذکر است که در فصل تازه به اتمام رسیده حضور بازیکنان  جوان و زیر بیست سال همدانی مانند پیمان احتزازی، سعید امامی، مصطفی یوسفعلی زاده و وحید علی آبادی که این آخری به گواه بسیاری از کارشناسان یکی از پدیده های لیگ برتر بوده و این امر میسر نمی شد مگر به یمن حضور تیم فوتبال پاس در همدان و حضور این تیم در لیگ برتر، از جمله خیز های بلند این باشگاه بود به سوی اهداف عالیه خود.

با وجود اینکه این امر قابل پیش بینی بود که در صورت سوئیچ کردن فاز اول به فاز دوم و پرداختن به جوانان آینده دار و عموما بومی می تواند تاوان  سنگینی از نظر نتیجه برای تیم فوتبال پاس در بر داشته باشد، اما این امر موجب نگردید تا باشگاه پاس لختی در اجرای سیاست های خود تردید نماید. لذا هم اینک که این تیم در آستانه سومین سال حضور خود در استان همدان قرار دارد، از وجود بازیکنان جوان و آینده داری که آینده فوتبال کشور از آن آنها خواهد بود سود می جوید. جوانانی که حالا صاحب قدری هم تجربه هستند و استفاده از این تجربه ارزنده آنها می تواند راه گشای رسیدن تیم فوتبال پاس به مدارج بالای جدول باشد. چنین استنباط می شود که بعد از تجربه دو فصل نسبتا موفق پاس در همدان، حالا باید برای سومین فصل حضور این تیم در لیگ برتر روزهای بسیار بهتر و افق روشن تری را پیش بینی کرد. البته مشروط به حفظ نیروهای موجود.

اما از جمله مهمترین دلایل انتقال پاس به همدان همانطور که در بالا نیز ذکر گردیده بود  امر  خصوصی سازی بود. اما این انتقال از بخش دولتی به بخش خصوصی امکان پذیر نبود مگر در یک پروسه زمانی که این پروسه زمانی برای این منظوراین مدت در نظر گرفته شده بود. در واقع این انتقال باید به گونه ای صورت می پذیرفت که به بدنه اصلی تیم فوتبال پاس لطمه ای وارد نگردد و اصل موضوع که همانا تیم پاس باشد دستخوش ناملایمات نگردد. به همین منظور مقرر گردید حمایت های خاصی در یک پروسه زمانی مشخص از این تیم به عمل آید. عمده این حمایت ها عبارت بودند از:1- ایجاد فرصت های درآمد زائی و ورود به حیطه طرح های اقتصادی2- حمایت های مالی از باشگاه به گونه ای که سالانه به صورت روتین، بخشی از این حمایت ها به موازات به سرانجام رسیدن طرح های اقتصادی و در آمد زا از باشگاه قطع گردد3- ایجاد تسهیلات برای استفاده باشگاه پاس از بازیکنان سرباز برای مدت سه سال و بسیاری از کمک های معنوی دیگر که می تواند ضامن بقای باشگاه پاس در دوره جدید فعالیت خود در بخش خصوصی باشد.

همانطور که در بالا  نیز اشاره کردیم از جمله مواردی که قطعا می بایست در مورد باشگاه پاس رعایت می شد تا این باشگاه قادر به گذر از دوران عبور خود و رسیدن به مرز خود کفائی مالی باشد، ایجاد فرصتهای درآمد زائی برای این باشگاه بود. فرصتهائی که میسر نمی گشت مگر با حمایت مسئولین و مقامات استان. در واقع طرح اولیه این بود که در استان همدان موقعیت های درآمدزائی برای باشگاه پاس ایجاد گردد تا این باشگاه ملزم به تامین هزینه های خود گردد و بتواند سالانه حدودا 20 درصد به مبحث درآمد های خود بیفزاید و این روند ادامه پیدا کند تا خوکفایی نهایی باشگاه پاس.

در همین راستا مشاورین اقتصادی و تجاری باشگاه پاس دست به مطالعه بر روی طرح های مختلف اقتصادی و بررسی همه جانبه آنها زدند تا در نهایت چند طرح با ویژه گی های مختلف برای اجرا پیشنهاد کردند که هر کدام از این طرح ها در طیف خود دارای ویژگی های خاص بود. این طرح ها عبارت بودند از: پروژه بر آفتاب، استادیوم سرپوشیده، کارخانه آب معدنی، تاسیس مرکز معاینه فنی خودرو، دبیرستان ورزشی تک رشته ای  و تاسیس ایستگاه بتن و شن و ماسه و باغ شهر و .... که توضیحات مبسوط در زیر در رابطه با یعنی از  این طرح ها آورده می شود.

1)     پروژه بر آفتاب: در واقع بر آفتاب نامی است که برای یک کمپ بسیار مجهز و مدرن و منطبق با استاندارد های روز دنیا گذاشته شد. این طرح در زمینی به مساحت 150 هکتار در منطقه تاریک دره همدان احداث می شود. تا کنون با مساعدت های مسئولین محترم و دلسوز همدان زمین برای این پروژه مشخص شده  و مقدمات شروع کار نیز توسط دفتر فنی باشگاه پاس همدان فراهم گردیده. نقشه های مختلف ساخت این پروژه تهیه شده و مرحله خاکشناسی نیز در حال اجرا می باشد. دفتر فنی باشگاه پاس همدان مشغول مطالعه جهت انتخاب مهندسین ناظر و مشاور برای اجرای پروژه    می باشد. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در این کمپ بسیار پیشرفته تمامی امکانات ورزشی، تفریحی، گردشگری به صورت تیمی و خانوادگی پیش بینی گردیده. از جمله تاسیس دو زمین چمن با کیفیت بسیار عالی، دریاچه مصنوعی به منظور شنا، قایقرانی، اسکی روی آب و دیگر ورزشهای آبی، پیست اسکی مصنوعی برای استفاده در هر چهار فصل سال، رستوران، آلاچیق و.... می باشد.  در خصوص این پروژه این توضیح الزامی می باشد که با توجه به نیاز کشورهای عربی همسایه به محل برپائی اردو در مناطق مرتفع و سردسیر در فصل تابستان، تیم های ورزشی این کشورها به دلیل وجود نداشتن چنین امکاناتی در کشورهای اطراف و به ویژه ایران از کمپ های موجود در کشورهای چک، اسلواکی، اتریش، نروژ، سوئد ، ترکیه و... استفاده می کنند. در صورت تاسیس این کمپ در همدان قطعا تیم های متمول عربی رغبت فراوانی به برپائی اردو های خود در این منطقه دارند که در اینصورت این طرح در مدت زمانی بسیار کوتاه به بازدهی و سود دهی خواهد رسید که حتی شاید سوددهی این طرح در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل پیش بینی خواهد بود.

2)     استادیوم سرپوشیده: تاسیس یک استادیوم سرپوشیده که در صورت تحقق یافتن برای اولین بار در خاور میانه استادیومی با این مشخصات به بهره برداری خواهد رسید، گامی بزرگ در راه رسیدن به دنیائی حرفه ای و درآمد زائی برای باشگاه پاس همدان می باشد. توسط دفتر فنی باشگاه پاس همدان طرح های اولیه این استادیوم تهیه گردیده و مقرر است که این استادیوم در منطقه ای مناسب در همدان با امکانات ویژه ای ساخته شود.  از جمله اینکه در زیر این استادیوم فروشگاهی بسیار مدرن و مجهز تعبیه گردد و حتی در کنار این فروشگاه پارکینگ نیز پیش بینی گردیده است. گفتنی است که حتی برخی از سرمایه گزاران خارجی نیز اظهار تمایل برای مشارکت در این طرح کرده اند که این خود حاکی از درآمد زائی و زود بازده بودن این طرح می باشد.

3)     کارخانه آب معدنی: با توجه به وجود چندین چشمه آب معدنی قابل استفاده در حومه همدان، طرح تاسیس کارخانه آب معدنی نیز در مرحله دریافت مجوز اصولی می باشد.

4)     تاسیس مرکز معاینه فنی خودرو نیز از جمله طرح های درآمد زائی است که گرفتن مجوز آن از سوی نیروی محترم انتظامی در حال پیکیری می باشد و زمین تاسیس آن نیز مشخص گردیده و اجرائی شدن آن مستلزم حمایت های همه جانبه مسئولین  استان می باشد.

5)     ایستگاه شن و ماسه و بتن: در واقع این طرح اولین طرحی بود که به مرحله اجرائی رسید و حتی گرچه در تیراژ کم، اما به سود دهی نیز رسیده که انتظار می رود سود دهی این طرح به صورت تساعدی در آینده بیشتر نیز گردد.

6)     دبیرستان تک رشته ای ورزش: در واقع مجوز ایجاد یک دبیرستان تک رشته ای ورزش (فوتبال) نیز از آموزش و پرورش اخذ گردیده و زمین نیز برای این منظور در نظر گرفته شده. در صورت گذراندن سیر قانونی تخصیص زمین برای اولین بار در تاریخ در کشورمان یک دبیرستان ورزش راه ا ندازی خواهد شد که دانش آموزان آن دیپلم فوتبال می گیرند. در این دبیرستان دانش آموزان مستعد      می توانند در کنار گذراندن واحد های عمومی، به صورت کاملا تخصصی رشته فوتبال را در دو بخش تئوری و عملی کاملا به صورت حرفه ای تحصیل کرده و این امر نه تنها خدمتی نو و ارزنده به استان همدان و حتی استان های همجوار و رشد و نمو دانش آموزان مستعد در رشته فوتبال می باشد، بلکه از جمله طرح های درآمد زائی برای باشگاه پاس و رساندن این باشگاه به جاده خودکفائی نیز  می باشد.

 

دیگر رشته ها:

در این بخش باید به این نکته نیز اشاره داشت که باشگاه پاس همدان با توجه به رسالتی که بر دوش خود احساس می کرد، از همان دومین سال حضور خود در همدان به ساختن تیم های دیگر در دیگر رشته های ورزشی غیر از فوتبال نیز توجه ویژه داشت تا این باشگاه به معنای واقعی کلمه به یک باشگاه تبدیل گردد. به همین منظور و با همین هدف بود که تیم های کاراته، هندبال، فوتسال و فوتبال بانوان، تیراندازی و پاراگلایدر شکل گرفت که هر کدام از این تیم ها به نوبه خود فعالیتها و موفقیتها و افتخاراتی را برای خود و باشگاه پاس کسب کردند که شرح آن را در زیر می آوریم.

1)     کاراته: با توجه به اینکه باشگاه پاس در زمان حیاتش در تهران نیز در رشته های رزمی صاحب افتخار و عنوان بود، باشگاه پاس در دوره جدید حیاتش در همدان نیز نگاه و توجه ویژه و خاصی به این رشته ها و سرآمد آن رشته افتخار آفرینی مثل کاراته داشت. به همین منظور با جذب یک مربی با دانش و در سطح ملی مثل استاد حمیدرضا عبدالمحمدی (که هم اینک به صورت همزمان مربی تیم ملی کاراته ایران، سرمربی تیم ملی کاراته جوانان  ایران و سرمربی تیم ملی کاراته کارگری ایران هم می باشد) و در کنار ایشان چهار مربی جوان، با انگیزه و با دانش تیم کاراته پاس در رده آینده سازان راهی مسابقات لیگ برتر کشور گردید و در اولین سال حضور خود نیز موفق شد با افتخار پس از باشگاه سپاهان اصفهان به عنوان نایب قهرمانی این مسابقات دست یابد. همچنین از همین تیم کاراته پاس سه بازیکن نیز افتخار بر تن کردن پیراهن تیم ملی کاراته ایران را به دست آوردند.

2)     هندبال: تیم هندبال باشگاه پاس در حالی شکل گرفت که یک مربی صاحب نام نظیر مجید مشایخی پور کار هدایت آن را به دست گرفت. این تیم در مسابقات لیگ استان به عنوان قهرمانی دست یافت و برای رسیدن به لیگ دسته دوم کشور راهی مسابقات زیر گروه شد که در این مسابقات با کسب عنوان نایب قهرمانی موفق به راهیابی به لیگ دسته دوم کشور گردید.

3)     تیر و کمان: باشگاه پاس همدان دو تیم تیراندازی با تیر و کمان در رشته ریکرو را در رده بانوان و آقایان راهی مسابقات لیگ برتر کشور کرد که هر دو تیم بانوان و آقایان تیر و کمان پاس موفق شدند در لیگ برتر کشور به عنوان سومی دست یابند.

4)     پاراگلایدر: تیم پاراگلایدر پاس نیز شکل گرفت و اردوها و تمرینات این تیم نیز آغاز شد. اما از آنجائیکه این مسابقات در داخل کشور مسابقاتی ندارد، تیم پاس برای شرکت در یک دوره مسابقات بین المللی راهی کشور هندوستان شد و طی حضور یک هفته ای خود در هندوستان در مسابقات پاراگلایدر در بین 12 تیم حاضر در این مسابقات به رتبهء دومی دست یافت.

5)     تیم های فوتبال و فوتسال بانوان پاس هم پس از شکل گیری و انجام تمرینات خود راهی مسابقات شدند که تیم فوتسال بانوان پاس بعد از شرکت در مسابقات مقدماتی موفق به راهیابی به رقابت های لیگ برتر گردیدند. تیم فوتبال بانوان پاس نیز در مسابقات لیگ برتر حضور دارد و از روز چهارم خرداد ماه که این مسابقات آغاز می شود رسما در این مسابقات حضور خواهند یافت.

 

 

تاثیرات مثبت حضور پاس در همدان:

اگر بخواهیم تاثیرات تنها ورزشی و در رشته فوتبال را که به واسطه حضور پاس در همدان شاهد بودیم بشماریم، باید به این موارد اشاره کرد.

1)     حضور مربیان همدانی در لیگ برتر: بی شک این موضوع بر کسی پوشیده نیست که مربیان همدانی جایگاه خاصی در فوتبال خارج از همدان نداشتند. اما در اولین سالهای حضور تیم پاس در همدان شاهد حضور دو مربی لیگ برتری از جمع مربیان همدانی بودیم که این افتخار بی ربط به حضور تیم پاس در همدان نبود. علی اکبر پورمسلمی مدرس رسمی فیفا که از مربیان با اخلاق همدان محسوب می شود این فرصت را یافت تا در کادر فنی تیم فوتبال پیام مشهد فعالیت خود را به عنوان یک مربی لیگ برتری آغاز کند و رضا طلائی نیز با حضور در کادر فنی تیم فوتبال پاس به جمع مربیان همدانی شاغل در لیگ برتر اضافه شد.

2)     حضور پر رنگ داوران همدان و نزدیک شدن آن ها به لیگ برتر: از جمله دیگر افتخارات استان همدان بعد از انتقال پاس به این شهر نزدیک شدن داوران همدانی به سطح داوران ملی و قضاوت در لیگ برتر می باشد. اینک با افتخار می توان گفت که داورانی چون دکتر بیژن رحیمی و داود محرابی در حال اوج گیری در آسمان داوری کشور هستند و در آینده ای بسیار نزدیک شاهد قضاوت های خوب آنها در لیگ برتر نیز خواهیم بود.

3)     طرح آسیا ویژه: خوشبختانه از جمله بارز ترین ثمرات حضور پاس در همدان تخصیص دادن طرح آسیا ویژن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به شهر همدان است. در واقع توجه به فوتبال در همدان بعد از حضور پاس در این شهر آنچنان اوج گرفت که این موضوع حتی از دید کارشناسان کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز پنهان نماند و شاهد تخصیص طرح آسیا ویژن به شهر همدان بودیم.

در پایان ذکر این نکته نیز الزامی به نظر می رسد که اصل اساسی در انتقال پاس از تهران به همدان و انتقال از بخش دولتی به بخش خصوصی تنها در صورتی یک پروژه موفق و یک الگوی خوب برای سایر تیم ها محسوب می شود که حمایت های معنوی و  مالی دستگاه های ذیربط استان همدان نه تنها نسبت به ابتدای حضور این تیم در همدان کمرنگ نشود، بلکه گسترده تر از گذشته نیز گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد