دفاع پاس به استحکام لازم نزدیک می شود

مطلبی جهت درج در روزنامه هگمتانه مورخ 25/10/87 : 

پس از اجرای طرح پیشنهادی گروه ورزش هگمتانه توسط وینگو

دفاع پاس به استحکام لازم نزدیک می شود

هگمتانه – سرویس ورزش : تیم فوتبال پاس همدان که فصل گذشته یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر را در اختیار داشت ، در این فصل نتوانست شرایط فصل قبل را حفظ نموده و با دریافت گلهای زیاد عنوان یکی از ضعیف ترین خطوط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داد .

این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که تیم پاس به غیر از خسرو حیدری و محسن میرابی ، ترکیب کامل خط دفاعی فصل قبل خود را برای این فصل حفظ نمود که در این بین فقط خسرو حیدری در ترکیب ثابت پاس در فصل پیش به میدان می رفت و میرابی همواره به عنوان یار جایگزین در مواقعی که مدافعان میانی پاس در میدان حاضر نبودند در ترکیب تیم قرار می گرفت .

از توانمندی و تاثیر خسرو حیدری در حفظ استحکام خط دفاعی پاس  نمی توان به سادگی گذشت ، اما یک سوال ! آیا به راستی تمام بار خط دفاعی پاس در فصل قبل به تنهائی بر دوش خسرو حیدری بوده که اکنون در نبود او شرایط دفاعی تیم به شکل فعلی درآمده باشد ؟ مسلماً این طور نیست !

عوامل ضعف دفاعی پاس در فصل جاری را می توان در چند بخش تشریح کرد :

اُفت مدافعان

افت محسوس بازیکنان حاضر در خط دفاعی پاس به رهبری امید خورج ، یکی از اصلی ترین عوامل ضعف دفاعی پاس در این فصل بر شمرده می شود .

مدافعان فصل گذشته پاس که هر یک به دلیلی در این فصل نیز در خدمت این تیم باقی ماندند ، اکثراً نتوانستند نمایش زیبای فصل گذشته خود را تکرار کنند .

حنیف عمران زاده که الحق و الانصاف می توان از او به عنوان بهترین بازیکن فصل گذشته پاس یاد کرد ، در این فصل صلابت فصل گذشته را نداشت که مهم ترین علتش نبود یک مدافع راست توانا در حد خسرو حیدری در کنار وی بود .

امید خورج هم که علاوه بر رهبری خط دفاعی با بستن بازوبند کاپیتانی در این فصل وظیفه هدایت تیم در داخل میدان را نیز بر دوش خود احساس می کرد ، به علت مصدومیت و محرومیت های پی در پی یک خط در میان در ترکیب تیم حاضر بود و به همین علت نتوانست در قلب دفاع پاس چندان موفق ظاهر شود .

تنها مدافعی که ثبات نسبتاً خوبی در دیدارهای این فصل داشت ، جواد شیرزاد کاپیتان دوم پاس بود . شیرزاد که در ابتدی فصل مورد توجه قرمزپوشان پایتخت نیز قرار گرفته بود ، توانست آمادگی و  شرایط فصل قبل را حفظ کرده تا با ثبات ترین بازیکن خط دفاعی پاس لقب بگیرد .

اویس کرد جهان هم که فصل پیش پشت نامهای بزرگان نهفته شده بود و فرصت چندانی برای عرض اندام پیدا نمی کرد ، در این فصل با توجه به مصدومیت و محرومیت های پی در پی امید خورج و حنیف عمران زاده فرصت بازی بیشتری نصیبش شد که در برخی مواقع توانست بهتر از نفرات اصلی ظاهر شود .

در مجموع می توان گفت ترکیب دفاعی پاس در این فصل افت محسوسی نسبت به فصل گذشته داشت .

نبود مدافع راست تخصصی

معظل اصلی ترکیب دفاعی پاس در این فصل ، نداشتن یک مدافع راست تخصصی و پر قدرت در حد و اندازه های خسرو حیدری است .

نفراتی که این فصل در ترکیب پاس در این منطقه قرار گرفتند ، هرگز یک مدافع راست نبودند و سرمربی تیم به علت نبود مهره قابل اتکا در این پست ، از نفراتی چون وحید علی آبادی ، محسن حمیدی ، مصطفی یوسف علیزلده و حتی وریا غفوری بهره برد که هیچ یک در این ناحیه بازدهی کاملی را نداشتند .

تنها در یکی دو دیدار وحید علی آبادی توانست درخشش چشمگیری داشته باشد ، که متاسفانه به علت عدم پشتیبانی لازم در خارج از مستطیل سبز ، هدایت نشدن صحیح این بازیکن جوان و کم تجربه از نظر مسائل روحی و اشتباه وینگو در میدان دادن به او در دیدار مقابل پرسپولیس ، باعث شد که به یکباره شاهد افت شدید علی آبادی در میدان باشیم .

اشتباه وینگو در انتخاب ترکیب دفاع

در شرایطی که پاس از مشکلات ذکر شده رنج می برد و بازیکنی چون ابوالفضل حاجی زاده که تجربه و سابقه بازی در دفاع میانی در سالهای دورتر را یدک می کشید ، را در اختیار داشت ، وینگو بگوویچ می توانست ترکیب بهتری را برای خط دفاعی سبز پوشان در نظر بگیرد .

متاسفانه کادر فنی پاس در تمامی دیدار ها سعی در حفظ ترکیب دفاعی بیماری داشتند که در مسابقات قبلی از این ناحیه آسیب دیده بودند و هرگز تلاشی برای ترمیم آن نمی کردند .

برای اولین بار در شماره 1347 این روزنامه ترکیبی را به بگوویچ و همکارانش پیشنهاد کردیم که با استفاده از آن می توانستند ضعفهای دفاعی تیم را پوشش دهند ، اما توجهی به پیشنهاد ما نشد .

کراراً در شماره های بعدی و در تحلیل های پیش از بازی ها به کادر فنی پاس پیشنهاد دادیم که با اجرای طرح پیشنهادی ما ، سر و سامانی به اوضاع نابسمان دفاع از هم گسیخته تیم بدهند که متاسفانه توجهی به آن نشد .

اما از دیدار مقابل برق شاهد اجرای طرح پیشنهادیمان توسط کادر فنی پاس بودیم و شاهد بودیم که دفاع پاس بی نقص و بدون اشتباه بازی کرد .

همانطور که خواسته بودیم ، بگوویچ در دیدار مقابل برق شیراز با قرار دادن حنیف عمران زاده در دفاع راست ، امید خورج و ابوالفضل حاجی زاده در دفاع میانی و اویس کردجهان در دفاع چپ کمربند مستحکمی را مقابل دروازه پاس تشکیل داد و نتیجه گرفت .

ادامه طرح پیشنهادی

در ادامه اگر بگوویچ نسبت به اجرای الباقی طرح پیشنهادی ما در مورد خطوط میانی و حمله اقدام نماید ، مطمئن باشید پاسی به مراتب قوی تر از پاس فصل گذشته خواهیم دید .

بعد از اینکه کادر فنی پاس با قرار دادن عمران زاده ، حاجی زاده ، خورج و کردجهان به شکلی که در بالا گفته شد ، کمربند دفاعی تیم را محکم  نمودند ، در روش 2-4-4 مورد نظر ما با گذاردن تنها یک نفر به عنوان هافبک دفاعی و استفاده از سه هافبک طراح در خط میانی و قرار دادن دو مهاجم در پیشانی خط حمله ، می توانند توان هجومی تیم را نیز بالا ببرند . 

خط میانی

ترکیب پیشنهادی ما به این صورت است که با توجه به حضور چهار مدافع قوی و مستحکم در خط دفاع ، تنها حضور یک هافبک دفاعی در جلوی صف مدافعان کافی به نظر می رسد و بازیکن پیشنهادی ما برای احراز این پست جوزف ادیشون می باشد .

در خط هافبک نیز سه بازیکن قرار می گیرند ؛ به این ترتیب که جواد شیرزاد که قدرت نفوذ و ارسال سانتر های بلند را به خوبی دارا می باشد در سمت چپ و جلوی اویس کرد جهان قرار بگیرد . وریا غفوری که از سرعت خوب و استارتهای سریع برخوردار است در سمت راست خط میانی به میدان برود و مهرداد کریمیان هافبک طراح و بازیساز پاسی ها در میانه زمین و پشت سر مهاجمان به طراحی کارهای هجومی بپردازد .

خط حمله

در خط حمله پاس با توجه به روش پیشنهادی ما دو مهاجم مانند محمد غلامی و شهباز ارکینوف می توانند در کنار یکدیگر به بازی گرفته شوند و هر دو به صورت همزمان شانس استفاده از فرصتها و گلزنی برای پاس را داشته باشند .

این مساله خود کمک زیادی به زهر دار تر شدن حملات تیمی پاس می کند و باعث می شود موقعیت های بیشتری روی دروازه حریفان خلق شود .

جانشینان مطمئن

با این ترکیب پاس همواره امکان استفاده از بهترین نفرات در ترکیب تیم را دارد .

فرض کنیم :

* یکی از مدافعان میانی تیم (خورج و حاجی زاده) مصدوم یا محروم باشند ç سید محمد علوی جانشین آن فرد می شود .

* مدافع چپ (کردجهان) شرایط بازی را نداشته باشد ç چند حالت امکان پذیر است :

1- منصور احمد زاده جانشین او بشود .

2- جواد شیرزاد یک خط عقب تر می آید و اصغر طالب نسب یا منصور احمد زاده به جای او در نقش هافبک چپ به میدان می رود .

* مدافع راست (عمران زاده) امکان قرار گرفتن در ترکیب تیم را نداشته باشد ç محسن حمیدی جایگزین وی می شود .

* هافبک دفاعی (جوزف ادیشون) نتواند به میدان برود ç محمداسماعیل نظری ، محمدرضا مامانی و سید محمد علوی می توانند جانشین او شوند .

* هافبک چپ (شیرزاد) محروم یا مصدوم باشد ç اصغر طالب نسب یا منصور احمدزاده جایگزین وی می شوند .

* هافبک راست (غفوری) در شرایط بازی نباشد ç امید ابوالحسنی و پوریا قیدر جانشین او خواهند شد .

* هافبک میانی (کریمیان) محروم یا مصدوم باشد ç چند حالت امکان پذیر است :

1- اصغر طالب نسب جانشین وی می شود .

2- امید ابوالحسنی جایگزین او خواهد شد .

3- وریا غفوری به وسط زمین منتقل شده و امید ابوالحسنی یا پوریا قیدر جایگزین وریا در هافبک راست می شوند .

* یکی از مهاجمان (غلامی و ارکینوف) در میدان نباشند ç چند حالت امکان پذیر است :

1- حامد رسولی جانشین وی می شود .

2- مقداد قباخلو جایگزین او خواهد شد .

3- وریا غفوری به خط حمله منتقل شده و امید ابوالحسنی یا پوریا قیدر جایگزین وریا در هافبک راست می شوند .

4- جوزف ادیشون به خط حمله منتقل شده و محمداسماعیل نظری یا محمدرضا مامانی یا سید محمد علوی جایگزین ادیشون در هافبک دفاعی می شوند .

نتیجه گیری

با این روش ؛ پاس هم از استحکام دفاعی خوبی برخوردار خواهد شد ، هم کمربند میانی قابلی خواهد داشت و هم توان هجومی تیم بالا می رود .

از سوی دیگر جانشینان مطمئن و قابلی در اختیار وینکو بگوویچ قرار دارند که در هر لحظه می تواند با توجه به شرایط بازیها ، آنها را جایگزین نفرات اصلی نمایند .

امیدواریم بگوویچ همانطور که در خصوص ترکیب دفاعی پیشنهاد ما ر ا مورد توجه قرار داد و در آرایش و ترکیب تیم نظر کارشناسی ما را اعمال کرد ، در خصوص سایر خطوط نیز روش ما را مورد استفاده قرار داده و نتایج مثبت آن را مشاهده نماید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد