اولیایی‌: خصوصی سازی مغایر با کمک دولت نیست

مدیرعامل باشگاه پاس همدان با اشاره به برگزاری نخستین همایش خصوصی سازی توسط اتحادیه فوتبال گفت‌: حقیقت این است که تنها بخش بسیار کوچکی از مباحث و مشکلات خصوصی سازی در این نشست مطرح شد‌. برگزاری این همایش ضروری و لازم اما ناکافی بود‌. 

طبیعی است که یک تحول بزرگ اجتماعی نیاز به تحقیق و بررسی دقیق دارد‌. کارشناسان و صاحب نظران باید بنشینند و به یک طرح واحد برسند‌. بعضی از مسائلی که در مورد خصوصی سازی مطرح می شود کارشناسی نیست‌. بعضی از افراد نگاه غیر ورزشی به این موضوع دارند و بعضی از نگاه ها غیر اصولی به نظر می رسد‌.

اولیایی با اشاره به شرایط باشگاه پاس همدان اظهار داشت‌: ما یک مجموعه کاملا خصوصی هستیم، اما خصوصی شدن به معنی قطع کمک های دولتی نیست‌. دولت باید به ورزش کمک کند و این مسأله کاملاً منطقی است. اما برخی نظرات غیر کارشناسانه مطرح می شود مبنی بر اینکه خصوصی سازی به معنی قطع همه کمک‌های دولتی است‌. خصوصی سازی مغایر با کمک دولت به باشگاه‌ها نیست‌. باید به موازات این حرکت درآمد باشگاه‌ها رشد کند و کمک های دولتی به نقطه تعادل برسد‌. 

این تصور ایجاد شده که وقتی خصوصی سازی شکل گرفت دولت هیچ کاره است اما اینطور نیست‌. دولت باید در ورزش هزینه کند. این یکی از خدماتی است که در همه جای جهان دیده می شود‌. در بین ورزش ها هم فوتبال به عنوان پرطرفدارترین رشته، ورزش اول به حساب می آید‌. در کشورهای دیگر هم دولت ها ورزشگاه در اختیار باشگاه‌های بزرگ می گذارند‌. البته هرچه قوانین بهتر و مناسب تر باشد باشگاه‌ها شرایط بهتری برای کسب درآمد پیدا می کنند و کمک های دولتی شکلی متعادل پیدا می‌کند‌.

مدیرعامل پاس همدان اظهار داشت‌: من خودم را در جایگاه یک کارخانه دار می بینم با مشکلات مشابه‌. فوتبال محصول ما است و دولت خریدار آن است اما قیمت واقعی این محصول پرداخت نمی شود‌. اگر برای حق پخش امکان رقابت وجود داشت فوتبال به حق واقعی خودش می رسید‌. در همه جای دنیا نیمی از مخارج از محل حق پخش تأمین می‌شود، اما در کشور ما تنها صدا و سیما بازی ها را پخش می کند و شبکه دیگری امکان رقابت را ندارد‌. به همین دلیل قسمت واقعی حق پخش پرداخت نمی شود‌.

اولیایی در پایان با اشاره به لزوم تلاش صحیح و گسترده برای اجرای خصوصی سازی در فوتبال تصریح کرد‌: فوتبال با شعارهای کلیشه ای خصوصی نمی شود‌. باید شاهد تلاش جدی و هماهنگ برای این تحول بزرگ باشیم‌.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد