پاس با اندکی تغییر روش می تواند بهتر نتیجه بگیرد

مطلبی که در روزنامه هگمتانه مورخ ۲۶/08/87 به چاپ خواهد رسید : 

یک پیشنهاد برای کادر فنی پاس 

پاس با اندکی تغییر روش می تواند بهتر نتیجه بگیرد 

چهارده هفته از لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور جام خلیج فارس پشت سر گذاشته شده و تیم فوتبال پاس همدان تا اینجای کار نتوانسته انتظارات را برآورده سازد . 

در این عدم نتیجه گیری ها مسائل و مشکلات عدیده ای وجود داشت که در نوبه خود و در شماره های قبلی بطور مفصل به آنها پرداختیم . اکنون در راستای حمایت از تنها تیم فوتبال لیگ برتری شهرمان و برای تقویت این تیم در بازیهای بعدی قصد داریم چند راهکار به کادر فنی تیم ارائه کنیم ، باشد که نظرات و ایده های ما به کمک ایشان آمده و با این کار ، ما نیز به نوبه خود گامی در جهت اعتلا و موفقیت این تیم برداریم . 

ترکیب کنونی 

ترکیب یا بهتر بگوئیم ترکیبهائی که پاس همدان تا اینجای مسابقات روانه میدان کرده است تا حد زیادی ناکارامد و نا مناسب بوده است . استفاده از افراد با کارائی و سبک بازی مشابه به صورت همزمان در بازی ، قرار دادن افراد در پست های غیر تخصصی و میدان دادن بیش از حد به برخی از بازیکنان کم تجربه از جمله تصمیماتی هستند که وینکو بگوویچ در چند هفته گذشته اتخاذ نموده و تا حد زیادی در روند کند و ضعیف این تیم تاثیر گذار بوده است . البته ذکر این نکته ضروری است که در برخی از این موارد بگوویچ راهی جز این نداشته و به علت مصدومیت و محرومیت همین نفرات کم ، ناچار به چنین تصمیم گیریهائی شده است . 

بگوویچ در بیشتر بازیهای این فصل در چینش ابتدائی بازی دچار تزلزل و اشتباه شده و در ابتدای نیمه دوم برای اصلاح اشتباه خود به ناچار مجبور می شد به یکی دو تعویض زود هنگام تن دهد . 

اینکه تیم پاس از نظر مهره در برخی بازیها با مشکل مواجه بود کاملاً صحیح است اما باز هم با این شرایط کادر فنی در بسیاری از مواقع نتوانست ترکیب بهینه را روانه میدان سازد و گاهی اوقات آماده ها به اشتباه از ترکیب تیم بیرون می ماندند که با گذشت دقایقی از بازی ضعفهای ترکیب نمایان شده و مربیان ناچار به ایجاد تغییرات پیش از موعد در ترکیب اولیه می شدند . 

متزلزل ترین قسمت در ترکیب پاس همدان منطقه دفاع راست این تیم می باشد ، جائیکه در فصل پیش خسرو حیدری با  صلابت و قدرت تمام آنجا را به نقطه قوت تیم چه در کار های دفاعی و چه در کارهای هجومی تبدیل کرده بود . 

اگر به نفرات استفاده شده در دفاع راست طی هفته های سپری شده نگاه کنیم ، می بینیم که این قسمت دستخوش بیشترین تغییرات نسبت به سایر پست ها بوده است . 

یک روز مصطفی یوسف علیزاده ، روز دیگر وحید علی آبادی ، یک بازی محسن حمیدی و گاهی اوقات نیز مجید غلام نژاد در این قسمت از زمین به کار گرفته شده اند که در طول چهارده هفته این همه تغییرات تا حد زیادی غیر استاندارد و نامتعارف است . 

در پست هافبک دفاعی نیز با وجود اینکه تیم پاس نفرات خوب و زیادی را در اختیار دارد ، نتوانسته به یک ترکیب ایده آل و ثابت دست یابد و مدام شاهد این هستیم که ترکیبهای مختلفی از بازیکنان در این پست به میدان فرستاده می شوند . 

در سمت راست و چپ خط میانی نیز پاسی ها هنوز نتوانسته اند ترکیب مناسبی را شناخته و روانه میدان نمایند و نفرات مختلف با سبک بازیهای مختلف را در این دو قسمت به میدان فرستاده اند ، از حامد رسولی گرفته تا پوریا قیدر ، وریا غفوری ،‌ ماریو گاربا ، محسن حمیدی و امید ابوالحسنی همگی در این دو قسمت مورد استفاده قرار گرفته اند اما پاس تا کنون ترکیب خود را در این قسمت نشناخته است ! 

تاکتیک کنونی 

اصرار وینکو بگوویچ بر استفاده از روش 1-3-2-4 در دیدارهای فصل گذشته و بازیهای ابتدائی این فصل کاری با پاس کرد که همه رقیبان از پیش می دانستند که قرار است در مصاف با آنها چه کاری انجام شود و به قولی دست پاس برای همه حریفان رو شده بود . 

این کار تا جائی پیش رفت که بعد از شکست تلخ در دیدار با استقلال تهران کادر فنی پاس تصمیم گرفت تغییر تاکتیک داده و از روش 2-5-3 یا 1-6-3 استفاده کند ، که این تغییر روش نیز در زمان مناسبی صورت نگرفت و این تیم در دیدار مقابل فولاد خوزستان در اهواز که در اوج به سر می برد غافلگیر شد و 5 گل در یافت کرد . 

اینکه چرا این روش برای تیم پاس جواب نداد دو علت داشت ؛  یکی عدم انتخاب زمان مناسب برای اعمال تغییر تاکتیک که بهتر بود پاس این کار را در یک دیدار خانگی و در مقابل تیمی به مراتب ضعیفتر از خود آغاز می کرد که بازیکنان فرصت هماهنگی و حل شدن در این تاکتیک را داشته باشند و یا اینکه در فرصتهای بوجود آمده در تعطیلات لیگ به خاطر بازیهای تیم ملی با برگزاری چند دیدار دوستانه بهتر می شد به این هدف رسید . دومین علت ، قرار دادن افراد غیر متخصص در پستهای مربوط به روش سه دفاعه مثل پست دفاع جلوزن بود که در همان دقایق ابتدائی دیدار مقابل فولاد ضعفهای آن قسمت نمایان شده و سرمربی را مجبور به انجام یک تعویض زود هنگام کرد . 

کادر فنی پاس وقتی از این روش هم نتیجه مثبتی نگرفت خیلی سریع از موضع جدیدی که در پیش گرفته بود عقب نشینی کرد و دوباره به همان روش 1-3-2-4 برگشت . 

 ترکیب و تاکتیک پیشنهادی

با مطالبی که در مقدمه آورده شد و با توضیحاتی که در خصوص ترکیب و  شرایط تاکتیکی کنونی پاس همدان ذکر کردیم ، اکنون با توجه به آنالیز تمرینات و مسابقات تیم از ابتدای فصل در خصوص ترکیب و تاکتیک مناسب تیم نظریه خود را ارائه می نمائیم . 

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که هر تیم فوتبال اگر بر اساس تفکرات دفاعی ترکیبش را روانه میدان نماید در انتهای بازی بیش از یک امتیاز نمی تواند به جمع امتیازات خود بیافزاید . 

یکی از نکات اصلی موفقیت تیمهای جوان جسارت مربیان آن تیمها در چینش بازیکنان و اتخاذ تاکتیکهای هجومی برای نیروهای جوان و با انگیزه است ، کاری که سالهاست غلام پیروانی در ایران انجام داده و همواره در این کار موفق نشان داده است . 

وینکو بگوویچ هم اگر می خواهد با این نیروهای جوان و تا حدی کم تجربه به نتایج مثبت دست پیدا کند باید ترس را کنار بگذارد و اینقدر روی روش تک مهاجمه اصرار نورزد . 

ما به وینگو بگوویچ و پاس همدان یک پیشنهاد داریم و از ایشان درخواست می نمائیم در کنار این همه آزمون و خطائی که از ابتدای فصل اعمال نموده اند یک بار هم روش پیشنهادی ما را امتحان کنند ، امیدواریم نتیجه بخش و مثمر ثمر باشد . 

اعتقاد داریم که روش 2-4-4 برای پاس مناسبترین گزینه است ؛ به این ترتیب که با توجه به شرایط مشابه سامان صفا و سوشا مکانی آماده ترین دروازبان درون چارچوب قرار گرفته و امید خورج در کنار ابوالفضل حاجی زاده در دفاع میانی پاس قرار بگیرند ، به نحوی که حاجی زاده متمایل به راست و خورج متمایل به چپ باشد . در سمت چپ خط دفاعی اویس کرد جهان و در سمت راست خط دفاعی حنیف عمران زاده به میدان فرستاده شوند تا این کمربند دفاعی قوی و محکم در ابتدای امر خیال پاس را از گل خوردن راحت نماید . 

در خط میانی استفاده از محمد رضا مامانی به عنوان تنها هافبک دفاعی تیم پیشنهاد می شود و مهرداد کریمیان جلوتر از او و در میانه میدان نقش هافبک طراح و بازیساز را بر عهده بگیرد . 

در سمت چپ خط هافبک نیز استفاده از جواد شیرزاد که هم در کارهای دفاعی تبحر دارد و هم از قدرت نفوذ و ارسال سانترهای دقیق برخوردار است پیشنهاد می شود . 

در سمت راست خط میانی مجید غلام نژاد به عنوان نفر اول پیشنهاد می شود که با توجه به اردوهای تیم ملی و غیبت و خستگی این بازیکن وریا غفوری نیز می تواند به عنوان نفر دوم جایگزین مناسبی برای این پست باشد . 

در خط حمله نیز محمد غلامی با توجه به جنگندگی و استارتهای سرعتیش به عنوان مهاجم اصلی حرف اول را می زند و جوزف ادیشون نیز با توجه به قدرت بدنی بالا و توان سرزنی خوب می تواند مکمل مناسبی برای محمد باشد که در صورت عدم آمادگی او باز هم وریا غفوری می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای این پست ایفای نقش نماید . 

از سوی دیگر وقتی در این شرایط در نیمکت پاس دقیق شویم ، می بینیم که نفرات توانمندی چون محمد اسماعیل نظری ، ماریو گاربا ، محسن حمیدی ، مقداد قباخلو ، منصور احمد زاده ،‌ امید ابوالحسنی ، حامد رسولی ،‌ پوریا قیدر ،‌ وحید علی آبادی ، مصطفی یوسف علیزاده نیز در روی نیمکت قرار دارند که در صورت عدم آمادگی و خستگی هر یک از بازیکنان می توانند به خوبی جای آنها را پر نمایند .

به نظر ما این ترکیب می تواند یک ترکیب جدید و ایده آل برای پاس و تاکتیکی ناشناخته برای حریفان باشد ،‌ امیدواریم که پاس در دیدارهای بعدی نتایج بهتری را کسب نموده و ما نیز با این پیشنهاد توانسته باشیم کمکی به موفقیت تیم سبزپوش شهرمان کرده باشیم .                     

نظرات 1 + ارسال نظر

دوست عزیز ابتدا باید لینک باکس را در وبلاگ قرار دهید. و بعد لینک خود را ارسال کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد