تصویربرداری بازیها در شهرستانها مطلوب نیست؛

حسین عسگری: ادعای پاسی‌ها درست نیست 

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال قضاوت داوران در هفته بیست و سوم لیگ برتر را خوب ارزیابی کرد و گفت: داوران اشتباهات تاثیرگذار در نتیجه بازی نداشتند.

حسین عسگری درباره بازیهای هفته گذشته لیگ برتر گفت: «در دو هفته ای که گذشت خوشبختانه داوران سربلند از بازیها خارج شدند و اشتباهات تاثیرگذار در نتیجه بازی نداشتند و در فوتبال اشتباهات داوری جزئی از بازی است که اگر در نتیجه بازی اثر داشته باشد می توانیم داور را براساس آن اشتباه تنبیه کنیم اما به نظر من کیفیت اشتباه مهم است، اگر داوری پنالتی غلط و یا آفساید اشتباهی را بگیرد نتیجه بازی را با آن اشتباه رقم زده است. ما براساس اشتباهات داوران است که عملکرد آنها را خیلی خوب ، خوب ، متوسط و ضعیف ارزیابی می کنیم.»

وی ادامه داد: « خوشبختانه در این سه هفته درست از داوران استفاده شده و انگیزه داوران بهتر به کار گرفته شده است. البته این بدان معنی نیست که بگویم داوران اشتباهی نداشتند. به عنوان مثال در هفته گذشته دو صحنه مشکوک بوده که یکی مربوط به بازی پاس همدان و سپاهان است که پاسی ها عقیده داشتند توپشان از خط رد شده و تصمیم کمک داور نادرست بوده، اما با بازبینی فیلم مشخص شد که تصمیم درست بوده و توپ از خط رد نشده است. صحنه دوم در بازی پیروزی و شاهین بوده که گل اول پیروزی در شرایط مشکوک به آفساید به ثمر رسیده است. البته متاسفانه فیلم اصلا واضح نیست و معلوم نیست که هنگام ضربه زدن سپهر حیدری در شرایط مساوی با آخرین مدافع شاهین بوده یا جلوتر و عقب تر بوده. همچنین پیش از اینکه توپ به سپهر حیدری برسد یک مهاجم پیروزی و یک مدافع شاهین به هوا بلند شدند که معلوم نمی شود توپ به سر کدام یک برخورد کرده و به سپهر حیدری رسیده است و باید فیلم را دوباره ببینیم. ناظر داوری گفته صحنه سریع ، حساس و غیرقابل تشخیصی بوده که باید بازبینی شود و نظر قطعی داده شود. متاسفانه تصویربرداری بازیها در شهرستانها زیاد مطلوب نیست و به همین دلیل تشخیص صحنه های مشکوک در شهرستانها ، کار سختی است.»

عسگری درباره کارگاه داوری دومین همایش مربیان برتر فوتبال ایران گفت: «کار بسیار خوبی از سوی کمیته آموزش انجام شد که برای فوتبال موثر است و باید تداوم داشته باشد و فوتبال ایران نیاز به مطالب و آگاهی های جدید دارد که باید منتقل شود. ما دیروز در کارگاه درباره قوانین بازی اطلاعات جدید و تغییرات قانون فوتبال، مسئولیت داور چهارم و همچنین ضربات پنالتی و چگونگی درست پنالتی زدن و تغییراتی که در این باره پیش آمده ، با پخش فیلم های آموزشی این کارگاه را برگزار کردیم.»

وی در پایان درباره قانون پنالتی گفت: «حقیقتا باید بگویم فوتبال را نمی شود کتابی و از روی قانون قضاوت کرد. یک مثال برای شما می آورم ، آیا همه داوران پرتاب اوت را دقیقا از آنجایی که توپ به اوت رفته اجرا می کنند مسلما اگر این کار را بکنند بازی 2 ساعت دیرتر به پایان می رسد. به نظر من داوران باید قوانین را به صورت روان شناسی اجرا کنند و بازیها را طوری مدیریت کنند که قانون اجرا شود. بحث پنالتی و نحوه زدن آن یک بحث جهانی است که دقیقا مثل پرتاب اوت است. اگر بخواهد دقیق اجرا شود، بازی به طول می انجامد و به جنجال کشیده می شود. فوتبال با قضاوت کتابی هیجانش را از دست می دهد. در تمام جهان داوران در هنگام پنالتی زدن باید طوری عمل کنند که پس از اینکه پنالتی به گل تبدیل شد یا نشد پاسخ برای دادن داشته باشند. باید داوران در حین ضربه زدن بازیکن در پنالتی به ورود دیگر بازیکنان به محوطه جریمه دقت کنند، از حدی تجاوز نکنند. البته گفتم که این مسئله یک مسئله جهانی است و روی آن بحث های زیادی مطرح شده است.»

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدی 1389/12/03 ساعت 09:52

چطور بعضی جاها سانت به سانت هر چیزی رو حالیتون میشه ولی اینجا 22 سانت توپ رو حالیتون نشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد