نگاه غیرحرفه‌ای مدیران پاس به منتقدان

شعله بیگانگی فرهنگی، در باشگاه فرهنگی 
 
علی نیکوکار شایان 
 
خبرگزاری برنا: فوتبال با آن همه جاه و مقامی که این روزها در سطح دنیا برای خود دست و پا کرده، تمام فکر و ذهن ورزش دوستان را به سوی خود معطوف کرده است.  

ردپای فوتبال را که بی شک یکی از پر طرفدار ترین رشته های ورزشی است می توان در ابعاد ختلف توسعه اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده کرد.

متاسفانه ورزش فوتبال در کشور ما در سال های اخیر روندی مثبتی را دنبال نمی کند و نمی توان نگاه امیدوارانه برای آن قایل بود.  


یکی از مسایلی که باعث افتادن ورزش فوتبال در مسیر سراشیبی شده تفکرات مندرس و قدیمی برخی مدیران است و این که هنوز برخی از مدیران ورزش فوتبال، شناخت درستی از نحوه تعامل با رسانه‌ها، منتقدان و کارشناسان ندارند و نمی دانند با چه نوع دیالوگ و بیانی باید با آنها ارتباط برقرار کنند. 


در سال‌های گذشته همواره شاهد این مسأله بودیم که مدیران و مربیان با بیانیه ها و مصاحبه ها، توهین هایی را به اقشار مختلف نسبت داده و از واژه هایی استفاده کرده اند که دیگر در فرهنگ عام هم کمتر استفاده می شود.  

 

در همدان نیز بارها استفاده از الفاظ و واژه هایی توهین آمیز از سوی مدیران قبلی پاس نسبت به رسانه ها و خبرنگاران مشاهده شده است و هر بار نیز باشگاه با جبهه گیری های مختلف سعی کرده ماجرا را وارونه جلوه دهد.  


در هفته های گذشته هم شاهد ادامه این روند در همدان بودیم. مدیران فرهنگی و با داعیه اخلاق این باشگاه، فرهنگ نوینی را در برابر منتقدان به فرزندان این شهر می آموزد.  


جای بسی تاسف است، باشگاه هایی که در کنار نام خود واژه فرهنگی، ورزشی را یدک می کشند نه‌تنها برای اشاعه فرهنگ، ادب، اخلاق و انسانیت قدمی برنمی دارند بلکه در فکر ترویج ادبیات خاص خود در ورزش هستند. نمونه این ماجرا را در فضای ورزش استان در این روزها می توان یافت.  


مدیران باشگاه پاس همدان سال گذشته به دلیل وجود این مشکلات و دیگر اتفاقات، نتوانستند نتایج مناسبی کسب کنند و در آخر خانه به دوشی را پیشه خود کرده و با کوله باری از خاطرات تلخ و با فاصله از نیک نامی های ابتدای کار، دفتر خود را بستند و رفتند. اما امید مردم همدان و دلسوزان ورزش از کارشناسان و نویسندگان مطبوعات گرفته تا هواداران دوستدار پاس به تیم مدیریتی حاضر در باشگاه، به این بود که کادر تازه وارد تمام خلا های موجود را در این باشگاه از میان بر می دارد و رویکرد جدیدی در این باشگاه به وجود می آورد. 

 

اما این خوش گمانی در اواخر همان فصل گذشته هم نتوانست مردم همدان را امیدوار کند و بقا در لیگ برتر در آخرین بازی لیگ و با آن اما و اگرها و همچنین شایعاتی که در این بقا برای پاس به جا ماند این هوادارن و دلسوزان را دلگرم نکرد.  


اما در فصل جاری نیز با این که روند نتایج تیم مطلوب نبود، ظرفیت های باشگاه همه برای تشویق هوادارن و ایجاد انگیزه برای ورزشی نویسان استان و کارشناسان کمر همت بستند، اما این ها همه تنها در روزگاری بود که همه مسرور نتایج بودند و به واقع درون و کالبد اصلی انسان ها را باید در لحظاتی که بر وفق مراد نیست جستجو کرد و این رخداد ها و فرهنگ اشتباهی که از سوی مدیران و دست اندرکاران این باشگاه به کار گرفته شد، نشان دهنده ذهنیت و نوع تفکر آنها است که همه در زمانی خود را نمایان ساخت که روی دیگر سکه دیده شد.  


در هفته های گذشته استفاده از واژه های فتنه، فتنه گر، حاشیه پردازان مجنون، جنون حاشیه سازی، خبرنگار معلوم‌الحال، خبرگزاری معلوم الحال و دیگر واژه هایی که در سایت رسمی باشگاه پاس که بی شک با نظر مدیران این باشگاه درج شده است بی ادبانه ترین الفاظی بود که در سالهای گذشته به ورزشی نویسان و مطبوعات استان نسبت داده شده بود. این ها همه مغایر با اخلاق مداری و فرهنگی جلوه دادن این باشگاه ورزشی است.  


دست اندرکارانی که در قالب نوشته های سایت دهان به توهین باز می کنند و همواره نام و یاد شهدا را بر زبان جاری ساخته و این هبه شهیدان استان را جایگاهی برای توهین به مطبوعات، منتقدان و کارشناسان تبدیل کرده اند، باید بدانند مسیر اشتباهی را برگزیده اند و هیچ گاه در این نوع تفکر موفق نخواهند بود. مدیریت باشگاه باید به خود بیاید که مشاوره های سازنده ای در این خصوص دریافت نکرده است.  


سایت و برخی دست اندرکاران باشگاه پاس که در هفته های گذشته خود به کانون تنش و حاشیه در این تیم تبدیل شده اند و برخی افراد در کانون هواداران باشگاه به جای فرهنگ سازی و اخلاق محوری در بین تماشاچیان آنها را به تحریک علیه مطبوعات و ورزشی نویسان دعوت کرده برخلاف قبول انتقاد های سازنده و تعامل با این قشر دلسوز که همواره پس از حضور تیم پاس در همدان به حمایت از این تیم پرداخته اند در انتشار بیانیه و جبهه گیری همت گمارده و یکه تازی می کند.  


باید دید کانون هواداران و مدیریت فرهنگی باشگاه برای رشد و فرهنگ سازی و همچنین ایجاد شور و اشتیاق در بین تماشاچیان و هوادارن چه تدابیری را اندیشیده است که هر روز شاهد کمرنگ تر شدن حضور هواداران در ورزشگاه ها می شویم و تیم های حریف با کمترین تعداد تماشاچی در ورزشگاه همدان آن چنان تشویق می کنند که صدای گروه کنترل شده زیر نظر کانون هوادارن نیز کمرنگ می شود.  


عده‌ای از تماشاچیان که در روزهای خوب تیم، شاد هستند و از تشویق کم نمی گذارند و همواره از سوی آن باشگاه حامی و یار دوازدهم خطاب می شدند، امروز تماشاگرنما، بی تعصب و بی غیرت خوانده می شوند، در حالی که نه الفاظ زننده بکار برده اند، نه توهین شخصیتی به کسی داشته اند، تنها با تاکید بر جدیت بازیکنان و تعصب آنها خواستار بهبود نتایج تیم شده اند یا از روی احساسات و کسب نتایج ضعیف خواهان حضور کادر فنی مجرب تر در تیم هستند.  

 

این تماشاچیان توسط دست اندرکاران این باشگاه با ابزار قانون تهدید می شوند. جالب است که با چه حکمی هوادار دلسوز همدانی را تهدید به محاکمه کرده و نسخه ورود قانون برای برخورد با آنها را می پیچیید؟ با قانون باشگاه؟  


قانون هوادار، پیروزی است، تعصب و روحیه ورزشکاری است. قانون تماشاچی، احترام به تماشاچی است. دست اندر کاران پاس در معاونت های مختلف که دم از قانون و حکم و برخورد می زنند بدانند، استادیوم ها و فضای وزرشی، خیابان و کوچه و برزن نیست که بتوان دنبال متهم گشت، این فضا اگر آلوده باشد حاصل حرکت های اشتباه خودمان است و هر گاه پاک، منزه و بی حاشیه باشد نیز دسترنج زحمات صورت گرفته است.  


سردار ملاحی که در راس مدیریت باشگاه پاس سابقه بسیاری در مدیریت ورزش کشور دارد در این مسیر پر پیچ و خم مشاورانی برگزیده است که بر حواشی به وجود آمده در اطراف این تیم دامن زده و شعله های این آتش را برافراشته تر می کنند. این روند سابقه مدیریتی این پیر ورزش را قطعا خدشه دار خواهد کرد.  


در مقابل، مطبوعات از مدیری با درایت و سابقه ملاحی انتظار این را داشتند که جلوی تند روی ها و توهین های دست اندر کاران باشگاه را گرفته و سایت باشگاه را که خود شروع کننده این حاشیه ها بوده است مدیریت کند تا وضع به این جا نرسد و حجمه نقدها و تنش ها بیش از این نشود. 


به واقع با کمی تامل خواهیم فهمید چرا در این روزها به زعم سایت باشگاه همه مطبوعات و خبرنگاران و کارشناسان و مدیران در یک سو قرار گرفته اند و شما در سوی دیگر، مگر در ابتدای فصل این شکاف در تیم دیده می شد؟ مگر ورزشی نویسان و مطبوعات با برد پاس خوشحال نبودند و از عملکرد تیم راضی؟ چرا حال که قلم انتقاد بر روی کاغذ روان شده دنیا به کام برخی تلخ شده است؟ نباید همواره به دنبال مجیز گویی و خودستایی بود، واقعیت چیز دیگری است که درمقابل آن باید روشن فکرانه و منطقی پاسخ گفت.  


در این روزها که هوای ورزش استان با طغیان های قلمی، سمعی و بصری عوامل باشگاه پاس در مقابل هر شخصیت حقیقی و حقوقی ابری است و بی شباهت با آب و هوای این روزهای استان نیست، همه باید به دنبال خروج از روند دامن زدن به حواشی و جبهه گیری باشیم و برای تنها هدف این کشمکش که موفقیت پاس و حفظ جایگاه و تداوم روند مثبت این تیم محبوب مردم ورزش دوست همدان است قدم برداریم.  


در این مسیر، بی شک درایت های مدیران ارشد استان، به ویژه استاندار همدان به عنوان رییس هیأت مدیره باشگاه پاس مبنی بر تغییر رویکرد مدیریتی این باشگاه یا تحولات اساسی در آن می تواند فضای ورزش استان را به سوی آرامش بازگردانده و در جهت بهبود نتایج و جایگاه تیم مردمی پاس موثر باشد. 


در پایان امیدواریم پرچمداران فرهنگ ورزشکاری و اخلاق محوری در ورزش، چه شخصیت های حقیقی و چه حقوقی چشم ها را با اشک دیده، نه با باران پاییزی شسته و مسیر درست را برای مقابله با حواشی و بهبود شرایط پاس انتخاب کنند.  

منبع خبر: خبرگزاری برنا استان همدان-علی نیکوکارشایان(مدیر روابط عمومی هیئت فوتبال همدان)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد