نقدی بر عملکرد فنی پاس همدان در هفته‌های اخیر؛

نقاط ضعف و کاستی‌های پاس آرام آرام پدیدار می‌شود  
علی ثقفی

خبرگزاری فارس: با گذشت یک سوم از رقابت‌های لیگ برتر امسال، مشکلات فنی و کمبودهای پاس همدان به آرامی هویدا می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تیم فوتبال پاس همدان که در هفته‌های ابتدایی این فصل نتایج مناسبی را کسب کرده بود، چند صباحی است که نه تنها در نتیجه‌گیری خوب عمل نمی‌کند بلکه بازی خوبی نیز ارائه نمی‌کند.

بی‌شک حواشی و اتفاقات اخیر در به وجود آمدن این شرایط بی‌تأثیر نبوده است اما از ابتدا نیز مشخص بود که ظرفیت موجود در پاس، در حد قرار گرفتن در رده‌های بالایی جدول نیست.
با همه این تفاسیر،‌ پاس همدان در صورت اتخاذ تاکتیک، سیستم و مهره چینی بهتر می‌توانست نتایج به مراتب بهتری را کسب کند.
در مورد اشتباهات کادر فنی در دیدار‌های قبلی در زمان خود به اندازه کافی مطلب ارائه کرده‌ایم و چه بسا اگر کادر فنی اندکی هم روی دیدگاه‌های ارائه شده تأمل کرده بودند، الان اوضاع و احوال تیم این گونه نبود.
در این بحث قصد داریم با نگاهی گذرا به مشکلات و کاستی‌های پاس در دیدار‌های قبلی، به طور کامل به تحلیل فنی دیدار این تیم در برابر استقلال تهران که روز سه‌شنبه در همدان برگزار شد، بپردازیم.
اشتباه کادر فنی پاس، در انتخاب 11 مرد اصلی را می‌توان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خطای کادر فنی در دیدار‌های قبلی برشمرد.
در مطالب قبلی نیز اشاره کرده بودیم که مدیر روستا بدون توجه به پست و میزان آمادگی بازیکنان و صرفاً با نگاهی به نام‌ها با استفاده از بازیکنان مورد علاقه‌اش ترکیب تیم را می‌چیند.
این مشکل در دیدار‌های قبلی نیز وجود داشت. به عنوان مثال در دیدار‌های قبلی مشاهده می‌شد که سرمربی پاس همدان از سیف پناهی و ربیع خواه که هر دو مدافع چپ هستند به طور همزمان در زمین استفاده می‌کرد؛ به این صورت که یکی در دفاع چپ و دیگری در هافبک چپ انجام وظیفه می‌کردند که این مسئله از توان هجومی تیم می‌کاست، چرا که هیچ یک از این نفرات توان هجومی لازم جهت قرار گرفتن در پست هافبک را نداشتند.
در دیدار برابر استقلال تهران؛ مدیر روستا اشتباهات خود را تکمیل کرد و چون اصرار بر استفاده از هر دوی این نفرات در ترکیب ثابت داشت، از پویا سیف پناهی در دفاع چپ استفاده کرد و محسن ربیع‌خواه چپ پا را در دفاع راست به بازی گرفت.
استفاده از ربیع خواه در دفاع راست در شرایطی بود که نفراتی چون همت عابدی‌نژاد و نادر احمدی و حتی وحید علی آبادی تجربه بازی در این پست را داشتند و می‌توانستند در آن پست بهتر و موثرتر ظاهر شوند.
از طرف دیگر محمدابراهیم خسروی که در اکثر بازی‌های پاس در دیدارهای قبلی در دفاع راست به میدان می‌رفت در دفاع میانی به کار گرفته شده بود.
مدیر روستا می‌توانست با گماردن خسروی در پست اصلی‌اش یعنی همدان دفاع راست، از مجید حیدری در قلب دفاع استفاده کند یا حتی همت عابدی‌نژاد را در دفاع میانی به کار گیرد؛ در این حالت خسروی در پست خودش به کار گرفته می‌شد، از بین سیف پناهی و ربیع خواه آماده ترین در پست دفاع چپ به میدان می‌رفت و در قلب دفاع نیز بازیکنی که تخصص داشت استفاده می‌شد.
در این حالت دیگر دفاع پاس اینچنین متزلزل ظاهر نمی‌شد و پاشنه آشیل مهاجمان استقلالی که در این دیدار نمایش چندان دلپذیری نیز نداشت، واقع نمی‌شد.
در خط هافبک پاس همچون 11 دیدار سپری شده از لیگ، خلاقیت و طراحی لازم وجود نداشت و بازیکنی که بتواند به خوبی بازی‌سازی کرده و برای مهاجمان طراحی موقعیت کند وجود نداشت.
در ابتدای فصل که اسامی نفرات جذب شده پاس همدان تکمیل شد، اعلام کردیم که این ترکیب ناقص است و از همه مهم‌تر خلاء یک هافبک خلاق در ترکیب این تیم است؛ در حالی که تیم‌های بزرگ کشور از داشتن چند هافبک بازی‌ساز و خلاق برخوردارند که توأمان یا انفرادی همواره در ترکیب تیم‌هایشان حاضر می‌شوند، تیم پاس همدان حتی یک هافبک طراح نیز در اختیار ندارد.
این کمبود در ادامه دیدارهای لیگ برتر که دو سوم آن باقی مانده است، برای پاس همدان دردسرساز می‌شود و این تیم را با مشکل جدی مواجه می‌کند.
بهتر است مسئولان پاس هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل این خلاء اقدام کنند تا بیشتر از این متضرر نشوند.
وضعیت ادونو بوکو هم که مشخص نیست؛ اخیراً یکی از روزنامه‌های استان مطلبی در مورد عدم رفع مصدومیت او منتشر کرده بود، به این ترتیب که پای او به درستی جوش نخورده و تاریخ دقیق بازگشت او به میادین قابل پیش‌بینی نیست.
سایت باشگاه پاس به سرعت نسبت به این خبر واکنش نشان داد و با انتشار خبر فوری اعلام کرد که مصدومیت ادو به طور کامل رفع شده و وی در دیدار مقابل استقلال می‌تواند به میدان برود اما وقتی وی را روی سکو‌های ورزشگاه دیدیم و در نحوه راه رفتن او خیره شدیم، از را رفتن لنگ لنگانش پیدا بود که به این زودی‌ها در میادین رویت نمی‌شود.
البته این هم از بدشانسی پاس و هوادارن آن است که این حادثه برای این بازیکن به وجود آمد. با توجه به گفته‌های سرپرست پاس که از آمادگی و خلاقیت بالای این هافبک در اردوی هلند سخن به میان می‌آورد، حضور او می‌توانست گره گشای مشکلات خط میانی پاس باشد.
مرتضی عزیز محمدی نیز در این دیدار با نظر مدیر روستا در ترکیب ثابت قرار گرفته بود و مانند تمام دیدارهایی که برای پاس به میدان رفته بود چیز خاصی در بازی به نمایش نگذاشت.
دردانه مدیر روستا در این دیدار نیز هواداران را از تماشای شوت‌های با اختلاف چندین متری از دروازه حریف محروم نگذاشت.
از ابتدا هم مشخص بود؛ پاس با نفرات و ظرفیت که دارد نمی‌تواند جایگاه مناسبی را برای خود اختیار کند. این تیم با اتکا به نیروی جوانی بازیکنان و عدم آمادگی و ناهماهنگی سایر تیم‌ها در ابتدای فصل نتایج نسبتاً خوبی را کسب کرد اما آرام آرام با رو آمدن چهره واقعی سایر تیم‌ها و خستگی بدنی بازیکنان پاس، روند نتایج تغییر کرد و این تیم سیر نزولی در پیش گرفت، به طوری که در شش یا هفت دیدار گذشته تنها یک برد به دست آورده است.
امیدواریم مدیر روستا همت و حضور خود را در تمرینات آتی بیشتر کرده و با توجه به آمادگی و لیاقت بازیکنان، سیستم بازی حریف و تاکتیک اتخاذ شده، تیم خود را در دیدارهای آینده ارنج کند تا هواداران شیفته پاس همدان بیشتر از این دل شکسته و رنجور نشوند.
پاس همدان در هفته آتی رقابت‌های لیگ برتر در ورزشگاه اکباتان میهمان راه‌آهن است و سپس در همدان پذیرای ملوان بندر انزلی خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد