نگاه فنی به عملکرد پاس در دیدار برابر نفت آبادان؛

نقش مدیر روستا در پذیرش شکست پر رنگ تر از بقیه بود

علی ثقفی 

خبرگزاری فارس: پاس همدان در هفته دهم لیگ برتر در آبادان مقابل صنعت نفت متوقف شد که در این میان نقش سرمربی در پذیرش این نتیجه پر رنگ تر بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تیم فوتبال پاس همدان در هفته دهم لیگ برتر عصر شنبه در ورزشگاه تختی آبادان با پذیرش دو گل، در برابر نفت آبادان سومین شکست فصل خود را تجربه کرد.

پاس در این دیدار، سامان صفا را به دلیل مصدومیت همراه نداشت و مهدی اسلامی که به عنوان جانشین وی در این دیدار وظیفه حراست از دروازه پاس را بر عهده داشت، با اشتباهی کودکانه در دقیقه 23 این بازی، موجب شد که نفت به گل اول دست پیدا کند.

با دریافت این گل روحیه تیمی پاس از هم پاشید. در نیمه دوم پاسی ها امیدوارانه تر بازی را آغاز کردند اما در نهایت راه به جایی نبردند. گل محرم نوید کیا در سومین دقیقه وقتهای تلف شده نیز چون آب سردی بر پیکر پاس ریخته شد تا کار برای شاگردان مدیر روستا تمام شده تلقی شود.

در اینجا مشکلات پاس همدان در این مسابقه و دیدار های قبلی را در چند بخش مورد بررسی قرار می دهیم.

 

کم توجهی به بومی گرایی

بومی کردن پاس، یکی از اصلی اهداف متولیان انتقال این تیم به همدان بود که در راستای تمرکز زدایی و اصل 44 قانون اساسی این حرکت صورت پذیرفت، اما اکنون از این هدف  فقط با تغییر پسوند نام این تیم از تهران به همدان متجلی شده است.

در لیست اسامی پاس همدان اسامی نفراتی چون وحید علی آبادی، مصطفی یوسف علیزاده، هادی بلوری‌نوین، مرتضی تبریزی و مصطفی سولکی به چشم می خورد که از تیمهای همدانی به این تیم پیوستند و می شود به نوعی همه آنها را همدانی و بومی دانست، اما در این بین فقط هادی بلوری در رده بزرگسالان حضور دارد و سایرین در رده سنی زیر 23 سال هستند.

در سالهای پیش و در زمان مربیان قبلی و حتی فصل گذشته که خود مدیر روستا در راس کادر فنی پاس حضور داشت، توجه و استفاده از نفرات بومی بیشتر مورد توجه بود و بازیکنان همدانی بیشتر در ترکیب تیم مورد استفاده قرار می گرفتند اما این فصل غیر از وحید علی آبادی سایر بازیکنان بومی به ندرت در لیست 18 نفره حضور داشته‌اند.

هادی بلوری که در دیدارهای فصل گذشته در ترکیب ثابت تیم بارها حاضر شده، و موثر نیز واقع شده بود، در دیدارهای این فصل به سختی در لیست 18 نفره قرار می‌گیرد و مصطفی یوسف علیزاده نیز سکونشین محض شده است.

تبریزی و سلوکی که به تازگی به جمع پاسی ها اضافه شده‌اند، نیز هنوز نتوانسته‌اند به شرایطی برسند که در ترکیب پاس حتی به صورت یار تعویضی حاضر شوند.

بازیکنان بومی هرگاه که در ترکیب تیم قرار گرفته‌اند با غیرت بالا برای موفقیت تیم تلاش کرده اند و با تعصبی که نسبت به تیم شهرشان دارند، پرتلاش تر از بقیه در زمین ظاهر می شوند.

 

غیبتهای مدیر روستا

یکی از مشکلات پاس همدان که فصل گذشته هم وجود داشت و در ابتدای فصل جاری نیز به عنوان یکی از مشکلات مدیر روستا برای ماندگاری در پاس مطرح بود، عدم حضور وی در فاصله بین بازیهای پاس در همدان است.

مدیر روستا پس از برگزاری مسابقات پاس به مانند اساتید پروازی به کرج عزیمت کرده تا ایام را در کنار خانواده سپری کند و کار برگزاری تمرینات را به عاشوری و گروسی دو دستیار نامدارش می سپارد.

این اتفاق در بازیهای خارج از خانه هم پیش می آید؛ به عنوان مثال مدیر روستا پس از بازی با نفت که روز شنبه برگزار شد تا سه شنبه (امروز) به همدان باز نگشته است.

این مساله از دو جهت به پاس همدان آسیب می رساند؛ اول اینکه عدم حضور وی در تمرینات، موجب کم انگیزگی و بی تحرکی بازیکنان در تمرینات می‌شود و در وهله دوم نیز وقتی وی در تمرینات حاضر نباشد، چگونه می تواند در خصوص انتخاب ترکیب و میزان آمادگی نفرات تیم تصمیم گیری کند. در این شرایط وی ناچار است به گفته های دستیارانش در خصوص نفرات اعتماد کند.

 

عدم موفقیت مهاجمان در گلزنی

با وجودی که مدیر روستا خود از مهاجمین به نام فوتبال کشور بوده و سابقه بازی در تیم ملی را نیز با خود یدک می کشد، مهاجمان پاس همچنان در گلزنی ناکام هستند و این تیم در 10 هفته سپری شده، تنها 9 بار موفق به گشودن دروازه حریفان شده که آمار کمتر از یک گل زده در هر بازی در مقابل 11 گل خورده، جای بسی تامل دارد.

از سویی دیگر محسن گروسی دستیار مدیر روستا نیز از مهاجمان موفق تاریخ فوتبال ایران بوده و انتظار می رود که همکاری این دو با هم، خط حمله پر‌صلابت‌تر و زهردار‌تری را برای تیم پاس همدان رقم بزند.

خط حمله پاس از نفراتی چون امیر محبی، فرهاد خیرخواه، مقداد قباخلو و حمید کاظمی تشکیل شده که در مجموع در گلزنی موثر عمل نکرده اند.

 

بازیکنان جدید

بازیکنان جدیدی که جذب پاس شدند، یا در حد لیگ برتر نبودند و یا به اندازه کافی از آنها در ترکیب تیم استفاده نمی شود.

نکته جالب اینجاست که برخی از نفرات جدید علی رغم اینکه با نظر مستقیم مدیر روستا جذب این تیم شده‌اند، به اندازه کافی در ترکیب تیم حاضر نمی شوند؛ سعید لطفی که در تیم پیکان زیر نظر مدیر روستا کار کرده بود، تا اینجای فصل در ترکیب این تیم به میدان نرفته است. اکمل هولماتوف هم به اندازه هفته های قبل در ترکیب تیم قرار نمی گیرد.

در مورد سعید لطفی دو حالت امکان پذیر است؛ اول اینکه وی از شرایط آماددگی به دور بوده و هست که در این شرایط باید از کادر فنی پرسید که بر چه اساس وی را برای حضور در پاس گزینش و انتخاب کرده اند. در صورتی که این حالت برقرار نباشد و لطفی از آمادگی لازم برخوردار باشد، عدم حضور وی در ترکیب پاس همدان نشانه عدم اعتقاد کادر فنی به وی است که در این حالت هم باز باید از مدیر روستا و همکارانش سوال کرد که وقتی به بازی بازیکنی اعتقاد ندارند، چرا وی را جذب کرده‌اند.

از سویی دیگر نفراتی چون مهدی آقامحمدی، محسن ربیع خواه، هادی خیری و مرتضی عزیز محمدی عملکرد خیلی جالبی نداشته اند و حتی نیاز به جذب آنها در ابتدای فصل چندان هم احساس نمی شد.

آقا محمدی که غیر از به ثمر رساندن گل در دیدار برابر پرسپولیس، چیز خاصی از خود بروز نداده است. دردانه مدیر روستا نیز ناکام بزرگ فصل گذشته پاس همدان لقب گرفت و امسال نیز اگر مصدوم نمی شد، یک پای ثابت ترکیب پاس در تمامی دیدار ها می شد. با توجه به آمادگی سیف پناهی، حضور ربیع خواه در ترکیب پاس منجر به انتقال سیف پناهی به یک خط جلوتر شده که با توجه به خصوصیات دفاعی هر دو نفر، از کارایی خط هافبک پاس همدان کاسته شده است.

هادی خیری نیز که تا کنون در مسابقات رویت نشده است و بدین ترتیب می توان گفت که بازیکنان جدید، آنگونه که باید برای پاس موثر واقع نشده اند.  

اتخاذ ترکیب اشتباه

ترکیبهای اتخاذ شده توسط مدیر روستا معمولا از نفرات مورد علاقه وی و بدون توجه به حریف یا شرایط آمادگی نفرات تیم، انتخاب می شود.

مدیر روستا معمولا اصرار دارد از نفرات مورد علاقه اش در ترکیب تیم استفاده کند و به این ترتیب تعدادی از بازیکنان شایسته از ترکیب تیم خارج می مانند. به عناون مثال فرهاد خیر خواه که در گلزنی ناموفق ظاهر شده، مجددا در ترکیب ثابت به میدان می رود.

مورد دیگر محسن ربیع خواه که مدیر روستا اصرار به استفاده از وی دارد و از طرفی از آمادگی سیف پناهی هم نمی تواند به سادگی گذر کند؛ هر دو بازیکن که دارای پست یکسان هستند را از روی ناچاری در ترکیب ثابت قرار می دهد و همین مساله باعث کاهش قوای تهاجمی تیم می شود.

از طرفی دیگر در پاس همدان خلا وجود یک هافبک طراح و بازیساز کاملا به چشم می خورد که با حضور محسن عاشوری که از هافبک های بازیساز و مقتدر فوتبال ایران در سالهای نه چندان دور بوده است، انتظار می رود این مشکل نیز هر چه زود تر با بازگشت ادوچکو اونوکو و رهایی وی از مصدومیت برطرف شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد