در تقبیح استفاده ابزاری از رسانه؛

رسالت قلم و رسانه نباید فراموش شود

رسانه ها در دنیای امروز نقش بسزایی در اطلاع رسانی دارند و اصحاب قلم نباید در این راه از رسالت اصلی خود دور شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فوتبال همدان، اهمیت و نقش رسانه ها در جامعه امروزی به مراتب بیشتر از سالهای گذشته شده و مردم در سراسر دنیا هر روز بارها جهت دریافت اطلاعات مورد نظر به رسانه ها مراجعه می کنند.

رسانه ها در مجموع در سه دسته طبقه بندی می شوند؛ رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری، که هر یک در جامعه جایگاه خاص خود را دارند.

آنچه مسلم است، رسانه های دیداری از بازدید کنندگان بیشتری برخوردارند و در کشور ما نیز در سالهای اخیر ارتباط مردم با رسانه ها به مراتب بیشتر از سالهای قبل شده است.

منظور از رسانه های نوشتاری شامل نشریات، متشکل از روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و مجلات می باشد و رسانه های دیداری بیشتر تلویریون و سیما را شامل می شود. رسانه شنیداری هم که رادیو و برنامه های مختلف آن را در بر می گیرد.

اخیراً با راه اندازی سایت های مختلف خبری و رسانه های الکترونیکی، این نوع از رسانه را نیز می توان ره آورد عصر ارتباطات خواند و به عنوان نوع چهارم رسانه که ترکیبی از رسانه های دیداری و نوشتاری است، برشمرد.

با گسترش رسانه و برقراری ارتباط نزدیک مردم با آن، برخی افراد نیز برای شناخته شدن و نیل به مقاصد شخصی به کار رسانه و به عبارتی بهتر خبرنگاری متمایل شده و از آن به عنوان ابزاری جهت رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

در این بین بعضاً مشاهده می شود که رسالت اصلی قلم و ارزش والای آن که خداوند متعال در قرآن مجید نیز به آن اشاره کرده، به فراموشی سپرده می شود.

از سوی دیگر ورزش به عنوان شاخه ای از کار خبر که در بین مردم طرفداران زیادی را نیز دارد، می تواند از دو جهت برای رسیدن به چنین مقاصدی مناسب تر باشند؛ در سالهای اخیر بارها مشاهده شده که اهالی خبر در سطوح مختلف ورزشی صاحب منصب شده و از قلم به عنوان ابزاری جهت رسیدن به اهداف شخصی خود استفاده نموده اند.

یک روز تخریب شخصیت ها و روز دیگر تمجید غیر واقعی از افراد، یک روز تقبیح یک عمل  و روز دیگر تائید آن کار، اعلام یک خبر و تکذیب آن در روز بعد؛ همه اینها مواردی هستند که در این عرصه بعضاً مشاهده می شود و اشخاصی که تعهدی در زمینه کار خبرنگاری و خبر نویسی ندارند، بارها و بارها این کارهار را تکرار می کنند که متاسفانه در جامعه امروزی این مسائل به امری عادی بدل شده است.

متاسفانه برخی از صاحبان رسانه به توجه به این مسائل و بدون در نظر گرفتن مقاصد این افراد، ابزار کار را در اختیارشان قرار داده و به پیشبرد اهداف آنها کمک می کنند.  

از سویی دیگر در این بین هستند افرادی که پس از بدست آوردن کرسی مورد نظر از طریق رسانه و قلم، دست از کار خبری نکشیده و مسئولین رسانه نیز این امکان را کماکان برای آنها فراهم و در دسترس می گذارند تا نقش منبع خبرساز و نگارنده خبر را توامان ایفا نموده و بیش از پیش از قلم و رسانه به عنوان ابزاری جهت کسب خواسته ها و مقاصد بهره مند گردند.

با توجه به آنچه گفته شد، لازم است که مسئولین و متولیان امر خبر و رسانه، به اهمیت و رسالت قلم بیش از پیش توجه نموده و مانع از سودجویی افراد مورد اشاره از این وسیله ارتباط جمعی شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
امین 1389/06/18 ساعت 22:29 http://www.6alpha.blogfa.com

حکایت جالبیست که فراموش شدگان فراموش کنندگان را فراموش نمی کنند.

سلام [لبخند] فکر میکنم اولین بار بود که به وبلاگت میومدم. خوشهال میشم به وبلاگم بیای تا نظرت رو درباره پستهایی که آپ کردم بگی.[قلب][چشمک][بوسه][گل][بدرود]

www.6alpha.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد