افتخار داور محجبه برای ایران؛

درخشش تنها داور زن بین المللی فوتبال استان همدان

گفتگوی اختصاصی با تنها داور زن بین المللی فوتبال استان که جزء 6 داور زن جمهوری اسلامی ایران بوده و دارای مدرک بین المللی از فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA ) است را می خوانیم.

معصومه شکوری متولد 1358 از استان همدان که در خانواده ای پر جمعیت ساکن همدان متولد شده است از دوران کودکی در ورزشهای آمادگی جسمانی، بسکتبال، بدمینتون، دو و میدانی و هاکی ورزش دنبال کرده است امروز یکی از امید های داوری زن کشورمان در آسیا و حتی جهان مطرح است.

چطور شد که به فوتبال روی آوردید؟

از دوران کودکی هیچگاه فکر نمی کردم زمانی داور فوتبال شوم و بیشتر علاقه به ورزش داشتم و دوست داشتم در یکی از رشته هایی که تمرین می کنم موفق باشم، البته در رشته هایی که نام بردم توانستم مقام های استانی و کشوری زیادی کسب کنم اما هنگامی که تصمیم گرفتم به فوتبال بیایم فهمیدم استعداد خوبی در این رشته دارم و امروز نیز زندگی ام با فوتبال و داوری عجین شده است.

نزدیک به 9 سال است که داوری فوتبال و فوتسال تنها شاخه ای از ورزش است که دنبال می کنم و در سال های اخیر هم با حمایت هایی که از سوی هیات فوتبال استان و مخصوصا شخص آقای صوفی رییس هیات از من شد توانستم موفقیت های خود را بیشتر کنم.

تمرینات خود را زیر نظر چه مربی هایی انجام دادی؟

از آنجا که مربی زنی نداشتم که بتوانم به صورت اختصاصی تمرین انجام دهم بعد از پشت سر گذاشتن مراحل ابتدایی و مقدماتی و به دنبال آن حضور در دوره های پیشرفته تمریناتم را به صورت انفرادی انجام میدادم اما از زمانی که خود را در مسیر حرفه ای و مدارک بین المللی دیدم با آقای مسعود بنوان که حقیقتا بهترین مربی دو میدانی استان است تمرین کردم و پس از آن توانستم تست ها و کلاس های (FIFA ) را با موفقیت پشت سر بگذارم و در لیست بین المللی کمک داوران شوم.

مسابقات نروژ  NORWAY CUP)) را چگونه دیدی؟

آقای عنایت با آگاهی از سطح مسابقات و برگزاری آن و همچنین شناختی که از آمادگی جسمانی و تسلط زبان انگلیسی از ما داشت تمهیدات لازم برای حضور داوران ایرانی را در این مسابقات فراهم کرد.

مسابقات چگونه بود؟

52 کشور متشکل از تیم های فوتبال دختران و پسران 10 تا 19 سال در این رقابت ها حضور داشتند که نزدیک به 4 هزار مسابقه در 62 زمین برگزار می شد و نزدیک به 420 داور و 50 ناظر از تمام نقاط دنیا دعوت شده بودند.

از حجاب بگویید؟

این مسابقات اولین مسابقات رسمی زیر نظر (FIFA ) بود که سه داور محجبه در آن قضاوت کردند. ما توانستیم با وجود اعتراض های برخی کشور ها و با حمایت مسئولان برگزاری مسابقات (NORWAY CUP) با موفقیت و با حجاب کامل اسلامی به قضاوت بپردازیم و رفته رفته رضایت همه را جلب کردیم و با وجود حضور داوران با تجربه فینال دختران 14 سال در گروه T سوت بزنیم.

خاطره جالبی از مسابقات نروژ داری؟

در بازی فینال تمام مسئولان و در کنار موج رسانه ای قضاوت داوران محجبه از کشور ایران به استادیوم آمدند و پس از اتمام مسابقه به احترام ما ایستادند و ما را تشویق کردند که در آن زمان به کشورم ایران و تمام آرمان هایی که دارم مثل همیشه افتخار کردم و از اینکه توانستیم نماینده شایسته ای برای کشورمان باشیم بسیار خوشحال شده بودیم.

دلایل موفقیت خود را چه می دانی؟

توکل به خدا و ائمه معصوم و دعای خیر خانواده بیشترین انگیزه را برای رشد در ورزش مرا یاری کرد و در کنار  آن علاقه و پشتکار مرا در رسیدن به هدفم کمک کرد، البته در سال های اخیر حضور مسئولان دلسوز در هیات فوتبال و حمایت هایی که از سوی ریاست محترم هیات فوتبال از من شد نقطه قوت افتخاراتی است که کسب کردم.

البته از همسرم رسول که این روزها مشوق خوبی برایم است نیز تشکر می کنم که با راهنمایی های خود و  تجربه هایی که در امر داوری دارد پشتوانه من است و برای او نیز آرزوی موفقیت های بزرگ تر را دارم.

بزرگترین افتخار؟

بزرگترین افتخارم این است که پس از 38 سال که هیچ داوری نتوانسته بود با حجاب قضاوت مسابقات جهانی را داشته باشد توانستم فینال بازی های نروژ را داوری کنم.

آرزوی ورزشی؟

آرزوی دارم (FIFA ) روزی تمام محدودیت های قضاوت با حجاب را در کلیه مسابقات بردارد و فارغ از برشمردن حجاب به عنوان تبلیغ سیاسی آن را پوششی مناسب برای بانوان داور بداند و داروان محجبه بتوانند بزرگترین بازی ها را قضاوت کنند.

چند سال است که داور فوتبال هستی؟
از دوران کودکی هیچگاه فکر نمی کردم زمانی داور فوتبال شوم و بیشتر علاقه به ورزش داشتم و دوست داشتم در یکی از رشته هایی که تمرین می کنم موفق باشم، البته در رشته هایی که نام بردم توانستم مقام های استانی و کشوری زیادی کسب کنم اما هنگامی که تصمیم گرفتم به فوتبال بیایم فهمیدم استعداد خوبی در این رشته دارم و امروز نیز زندگی ام با فوتبال و داوری عجین شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد